A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Tekintsük az 1. ábrán látható módon az szöggel jellemzett helyen a kocsira ható erőket, és bontsuk fel ezeket sugárirányú (radiális) és érintőirányú (tangenciális) összetevőkre! (A körpálya középpontja irányába mutató radiális vektorkomponenseket, illetve az óramutató járásával ellentétes irányú tangenciális komponenseket tekintjük pozitívnak.) Ha a kocsi állandó sebességgel mozog, a mozgásegyenletei:
1. ábra (Itt a kocsira ható tapadó súrlódási erő, pedig a sínek által kifejtett radiális nyomóerő.) Mivel a csúszásmentesség feltétele (1) és (2) alapján fennáll: | | vagyis A továbbiakban ( előjelétől függően) két esetet kell vizsgálnunk. 1. Ha vagyis a kocsi a motorját használva a pálya jobb oldali részén felfelé halad, akkor A súrlódási együtthatót érdemes alakban felírni ( az ún. súrlódási határszög), mert ennek segítségével (5) így írható: | | azaz | | (6) | Ennek az egyenlőtlenségnek minden szögre, így esetén is fenn kell állnia. Ekkor a csúszásmentes mozgás sebességére a | | (7) | alsó korlátot kapjuk. Ha ez a feltétel éppen nem teljesül, akkor a hullámvasút kocsija az kritikus helyzet közelében megcsúszik. 2. Ha vagyis a kocsi a fékeit használva a pálya bal oldali részén lefelé halad, akkor vagyis | | (6) | Ennek az egyenlőtlenségnek minden szögre, így esetén is fenn kell állnia. Ekkor a sebességre ismét a (7)-nek megfelelő alsó korlátot kapjuk. Ha ez a feltétel éppen nem teljesül, akkor a hullámvasút kocsija az | | kritikushelyzetközelébenmegcsúszik.
Bokor Endre (Budapesti Fazekas M. Gyak. Ált. Isk. és Gimn., 10. évf.) dolgozata alapján II. megoldás. Írjuk le a mozgást a hullámvasút kocsijában ülő ember vonatkoztatási rendszerében. Ebben a rendszerben az összesen tömegű, szögsebességgel mozgó kocsira állandó nagyságú és mindig ,,lefelé'' (a kör középpontjával ellentétes irányba) mutató ,,centrifugális erő'', valamint egy nagyságú, de változó irányú (egyenletesen körbeforduló) nehézségi erő hat (2. ábra). Ezen két erő eredőjével tart egyensúlyt a sínek által kifejtett erő, amelynek a ,,felfelé'' iránnyal bezárt szöge legfeljebb lehet, hiszen .
A 2. ábrán látható, hogy legnagyobb értékét akkor veszi fel, amikor a centrifugális erő és a nehézségi erő vektora derékszögű háromszöget határoz meg, és | | Innen kapjuk, hogy a kocsi sebessége: Ha a sebesség a kritikus értéknél egy kicsit kisebb, a kocsi a pálya azon pontjánál csúszik meg, ahol kör középpontjából nézve a vízszintessel bezárt szög éppen .
Hisham Mohammed Almalki (Rijád, Manarat Al-Riyadh School, 11. évf.) |
|