A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Az autóra ‐ a kerekek közvetítésével ‐ a talaj által kifejtett súrlódási erő hat. Ha a km/h kezdősebességű autó úton áll meg, a munkatétel szerint fennáll A második esetben, amikor az autó kezdősebessége km/h, a kerekeknél ható erő is és a gyerekig megtett út is ugyanakkora, mint az első esetben, tehát a végzett munka nagysága a korábbi -sel egyezik meg. Ez a munka azonban nem nullára, hanem csak valamekkora -ra csökkenti az autó mozgási energiáját, s a munkatétel értelmében A fenti két egyenlet összevetéséből azaz | | (3) |
II. megoldás. Vizsgáljuk a kérdést a mozgások sebesség‐idő grafikonjai segítségével! Az első esetben az autó sebessége a kezdeti értékről egyenletesen csökkenve valamekkora idő múlva nullává válik, vagyis az autó megáll. Az autó által megtett út a függvény görbéje alatti terület, jelen esetben az háromszög területe:
A második esetben a sebesség értékről indul, s ugyanolyan ütemben csökken (hiszen az autó lassulása ugyanakkora, mint az első esetben). Az autó valamekkora idő alatt éri el a gyereket, ahol a sebessége lesz, és ezalatt az trapéz területének megfelelő utat teszi meg. Ez az út ugyanakkora, mint az első esetben: Az és egyenesek párhuzamosak, így A (4) és (5) egyenlet jobb oldalainak egyenlőségéből majd (6) felhasználásából | | adódik, ahonnan .
Megjegyzések. 1. Első pillanatra meglepőnek tűnhet, hogy a kezdősebesség 20 km/h-s növekedése a végsebességet majdnem 50 km/h-val növeli meg. A megoldás számítási menetéből látható, hogy nem a sebességek, hanem a sebesség-négyzetek (mozgási energiák) adódnak össze. Az ember érzékszervei sokkal inkább a sebességkülönbségeket ,,érzik'', mint a sebességek négyzetének különbségét (gondoljunk csak egy autópályán mellettünk elsuhanó másik autó látványára, vagy hangjára), s ez a ,,szervi hiányosságunk'' ‐ sajnos ‐ tragikus baleseteket eredményezhet. 2. A kerék és a talaj között fellépő tapadó súrlódási erő természetesen nem végez munkát, hiszen a kerékgumi és a talaj között nincs elmozdulás. A gépkocsi mozgási energiáját a fékeknél fellépő csúszó súrlódás csökkenti, ennek hatása azonban úgy számolható, mintha a gépkocsira egy külső erő hatna, s ennek (negatív) munkája csökkentené a mozgási energiát. |