Feladat: 3894. fizika feladat Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: könnyű
Megoldó(k):  Károlyi Márton ,  Lantos Klára ,  Vécsi Áron 
Füzet: 2007/február, 113 - 114. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Egyenletesen változó mozgás (Változó mozgás)
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2006/május: 3894. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. megoldás. Az autóra ‐ a kerekek közvetítésével ‐ a talaj által kifejtett F súrlódási erő hat. Ha a v1=50 km/h kezdősebességű autó s úton áll meg, a munkatétel szerint fennáll

Fs=12mv12.(1)

A második esetben, amikor az autó kezdősebessége v2=70 km/h, a kerekeknél ható erő is és a gyerekig megtett út is ugyanakkora, mint az első esetben, tehát a végzett munka nagysága a korábbi Fs-sel egyezik meg. Ez a munka azonban nem nullára, hanem csak valamekkora v0>0-ra csökkenti az autó mozgási energiáját, s a munkatétel értelmében
Fs=12mv22-12mv02.(2)
A fenti két egyenlet összevetéséből
12mv12=12mv22-12mv02,
azaz
v0=v22-v12=702-502kmh49kmh.(3)

 
II. megoldás. Vizsgáljuk a kérdést a mozgások sebesség‐idő grafikonjai segítségével! Az első esetben az autó sebessége a kezdeti v1 értékről egyenletesen csökkenve valamekkora t1 idő múlva nullává válik, vagyis az autó megáll. Az autó által megtett út a v(t) függvény görbéje alatti terület, jelen esetben az OAB háromszög területe:
T=v1t12.(4)

 
 

A második esetben a sebesség v2 értékről indul, s ugyanolyan ütemben csökken (hiszen az autó lassulása ugyanakkora, mint az első esetben). Az autó valamekkora t2 idő alatt éri el a gyereket, ahol a sebessége v0 lesz, és ezalatt az OCDE trapéz területének megfelelő utat teszi meg. Ez az út ugyanakkora, mint az első esetben:
T=v2+v02t2.(5)
Az AB és CD egyenesek párhuzamosak, így
v1t1=v2-v0t2.(6)
A (4) és (5) egyenlet jobb oldalainak egyenlőségéből
v1t12=v2+v02t2,
majd (6) felhasználásából
v1t12=v2+v02v2-v0v1t1,azazv12=v22-v02
adódik, ahonnan v0=v22-v12=49kmh.
 
Megjegyzések. 1. Első pillanatra meglepőnek tűnhet, hogy a kezdősebesség 20 km/h-s növekedése a végsebességet majdnem 50 km/h-val növeli meg. A megoldás számítási menetéből látható, hogy nem a sebességek, hanem a sebesség-négyzetek (mozgási energiák) adódnak össze. Az ember érzékszervei sokkal inkább a sebességkülönbségeket ,,érzik'', mint a sebességek négyzetének különbségét (gondoljunk csak egy autópályán mellettünk elsuhanó másik autó látványára, vagy hangjára), s ez a ,,szervi hiányosságunk'' ‐ sajnos ‐ tragikus baleseteket eredményezhet.
2. A kerék és a talaj között fellépő tapadó súrlódási erő természetesen nem végez munkát, hiszen a kerékgumi és a talaj között nincs elmozdulás. A gépkocsi mozgási energiáját a fékeknél fellépő csúszó súrlódás csökkenti, ennek hatása azonban úgy számolható, mintha a gépkocsira egy külső erő hatna, s ennek (negatív) munkája csökkentené a mozgási energiát.