A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Számoljuk ki először gyorsításmentes esetben a víz és az olaj elhelyezkedését! A kicsiny sűrűségkülönbség miatt feltételezhetjük, hogy a víz és az olaj elválasztó felülete az U alakú cső vízszintes részére esik, a függőleges szárakban pedig magasan víz, illetve magasan olaj található (1. ábra). Mivel a két folyadék teljes hossza 0,4 m, a vízszintes szakasz pedig (ha a hajlatok térfogatát elhanyagoljuk) 0,1 m hosszú, fennáll, hogy m, azaz (Itt és a továbbiakban az SI mértékegységeket az egyszerűség kedvéért nem írjuk ki.)
 1. ábra Egyensúlyban a két függőleges szárban a hidrosztatikai nyomás megegyezik: ahonnan (1) felhasználásával: Ennek megoldásából (három tizedesjegy pontossággal számolva) a víz és az olaj szintkülönbségére (a levegővel érintkező folyadékfelszínek magasságkülönbségére) pedig vagyis kb. 3,3 cm adódik. (A nullás index a gyorsításmentes esetre utal, a negatív előjel pedig azt fejezi ki, hogy ebben az esetben az olaj áll magasabban.) A vízszintes csőszárban hosszan olaj, méternyi darabon pedig víz található. A rendszer gyorsítása során a jobb oldali ágban a víz megemelkedik valamekkora értékkel, a bal oldali ágban pedig az olaj lesüllyed (vagy akár el is tűnhet ebből a szárból). Emiatt a vízszintes csőszakasz jobb oldali végénél nagyobb, a bal oldali végénél pedig kisebb lesz a nyomás, mint a fentebb számolt egyensúlyi esetben. A nyomáskülönbségből számolható eredő vízszintes erő hozza létre a vízszintes csőszárban levő folyadék gyorsulását. A továbbiakban három esetet kell megkülönböztessünk. 1. Nem túl nagy gyorsulásnál a folyadékszintek csak kicsit változnak meg, az olaj részben a bal oldali függőleges szárban, részben a vízszintes csőszár egyik darabjában helyezkedik el (2. ábra). Ez vízszintemelkedések esetén teljesül.
 2. ábra 2. Közepesen nagy gyorsulásoknál már a jobb oldali függőleges szárba is kerül olaj, de a bal oldali függőleges szár még nem ürül ki teljesen (3. ábra). Ennek feltétele: .
 3. ábra 3. Nagyon nagy gyorsulásoknál már csak a vízszintes csőszár egy részében és a jobb oldali függőleges szárban található olaj, a bal oldali függőleges szár teljesen kiürül (4. ábra). Ez az eset akkor áll fenn, ha .
 4. ábra Határozzuk meg a szintkülönbségeket a vízszintes folyadékszakaszra felírt mozgásegyenlet felhasználásával! Az 1. esetben a jobb oldali függőleges csőszár alján -nal megnő, a bal oldali szár alján pedig értékkel lecsökken a nyomás a gyorsításmentes (egyensúlyi) helyzethez képest. Ez a két nyomásváltozás együttesen erőt eredményez a vízszintes folyadékra ( a cső keresztmetszete). A mozgásegyenlet: | | Ez (az ismert és kiszámított adatok behelyettesítése után) | | alakra hozható, s ebből a szintkülönbség kiszámítható: A fenti képlet érvényességének feltétele ; ez pedig esetén teljesül. A 2. esetben (lásd a 3. ábrát) a vízszintes csődarabban levő tömegű olajat a jobb oldali szárban levő 0,2 m magas vízoszlop és a magasságú olaj nyomása, valamint a bal oldali szárban levő magas olaj nyomásának különbsége gyorsítja: | | Ebből , illetve adódik. A fenti képlet akkor érvényes, ha , ez pedig gyorsulások esetén teljesül. Végül vizsgáljuk meg a 4. ábrának megfelelő lehetőséget! A szintkülönbség most éppen a jobb oldali folyadékoszlop magassága: , melyből 0,2 méternyi a víz, a többi pedig olaj. A vízszintes csődarabban levő olaj hossza nyilván , így a mozgásegyenlet: | | amelyből a szintkülönbség kifejezhető: A fenti összefüggés érvényességi köre felső határától tetszőlegesen nagy gyorsulásokig terjed, vagyis Eredményeinket az 5. ábrán látható grafikon foglalja össze, mely a (2), (3), (4) képletek felhasználásával és a , , feltételek figyelembe vételével rajzolható meg. A grafikon egy hiperbola-ívből, egy egyenes szakaszból és egy másik hiperbola-ívből áll. Ezek a görbék folytonosan csatlakoznak egymáshoz, de a csatlakozási pontban a meredekségük ugrásszerűen megváltozik.
 5. ábra
II. megoldás. Írjuk le a jelenséget az U alakú csővel együttmozgó, balra gyorsuló koordináta-rendszerből! Ebben a vonatkoztatási rendszerben a függőleges gravitációs erő mellett minden testre hat még egy vízszintes, jobbra mutató, nagyságú ,,tehetetlenségi erő'' is. Ezen két erő eredője éppen olyan, mintha a gravitációs gyorsulás nagyságú lenne, és az iránya a valódi függőlegessel szöget zárna be (6. ábra), ahol
 6. ábra Határozzuk meg a csőben levő folyadékok egyensúlyi helyzetét abban az esetben, amikor az olaj és a víz határfelülete az U alakú cső alsó, összekötő szakaszára esik. Írjuk fel a hidrosztatikai nyomások egyensúlyi feltételét mondjuk a 7. ábrán látható pontra!
 7. ábra Az ábra jelöléseit használva (és a hosszúságokat méterben mérve, de az SI mértékegységeket az egyszerűség kedvéért lehagyva) mondhatjuk:
A sűrűségadatok behelyettesítése és -val való osztás után kapjuk: | | Ebből (5) felhasználásával az alsó szárban levő olaj hosszára a folyadékok szintkülönbségére | | adódik, összhangban az I. megoldás (2) képletével. Ez az összefüggés csak addig érvényes, amíg (vagyis amíg az olaj még nem folyik át a jobb oldali csőszárba); ez pedig -re teljesül; egyezően az I. megoldás feltételével. Hasonló gondolatmenettel kapjuk meg a (3) és (4) összefüggéseket és , feltételeket is.
Megjegyzés. A megoldás során feltételeztük, hogy a cső keresztmeszete elegendően kicsi ahhoz, hogy az olajat és a vizet ,,folyadékszál'' alakban tartsa, ne engedje összekeveredni azokat. Ez azonban csak kapillárisokra igaz, az 1 cm-es cső pedig nem tekinthető annak. A valóságban az olaj átfolyhat a víz felett a vízszintes csőben, tehát a folyamat a fentebb leírtaktól eltérő módon megy végbe. Ha a megadottnál kisebb keresztmetszetű csövet választunk (a keresztmetszet a számolásból kiesett), akkor érvényesnek vélhetjük a fenti megoldásokat. Sajnos a helyzet még ekkor sem egyszerű! Az olaj átfolyását a kapillaritás akkor akadályozhatja meg, ha a folyadékfelszíneken és a határfelületen a görbületi nyomás összemérhető a hidrosztatikai nyomásokkal; ekkor pedig a kapilláris jelenségeket is figyelembe kellene vegyük a megoldásban.
|