|
Feladat: |
B.3618 |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Backhausz Ágnes , Birkus Róbert , Bódi Balázs , Czank Tamás , Fehér Gábor , Garab Ábel , Gidófalvy Kitti , Gombkötő Tamás , Gyarmati Ákos , Hubai Tamás , Jankó Zsuzsanna , Kiss-Tóth Christián , Komjáthy Júlia , Korotij Ágnes , Kórus Péter , Pálinkás Csaba , Papp Márton , Peres Sámuel , Pongrácz András , Rácz Judit , Reiss Tibor , Ruppert László Gábor , Salát Máté , Sándor Ágnes , Sándor Nóra Katalin , Simon Balázs , Strenner Balázs , Szalai Attila , Tölgyesi Csaba |
Füzet: |
2004/január,
24 - 25. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Síkgeometriai számítások trigonometria nélkül, Rombuszok, Alakzatba írt kör, Hasonlósági transzformációk, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 2003/február: B.3618 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Először belátunk egy lemmát, amiből feladatunk megoldása már egyszerűen következik. Lemma. Ha az rombusz oldalának -n túli meghosszabbításán lévő pontból a rombusz beírt köréhez húzott érintő az egyenest a pontban metszi, a rombusz beírt körének középpontja pedig , akkor
Jelöljük az háromszög szögeit az ábrán látható módon , , -val. Mivel a rombusz beírt köre egyúttal az háromszög beírt köre is, azért a háromszög szögfelezőinek metszéspontja. Tehát és . Az háromszög harmadik szöge tehát Mivel rombusz, a háromszög egyenlő szárú és -nél lévő szöge . Ezért . A rombusz szemközti oldalai párhuzamosak, ezért , így kapjuk, hogy | | és | | Ez viszont azt jelenti, hogy a és az háromszög is hasonló a háromszöghöz, mert két-két megfelelő szögük megegyezik. Ekkor viszont a két háromszög egymáshoz is hasonló, tehát megfelelő oldalaik aránya megegyezik, amiből következik a bizonyítandó állítás.
Visszatérve eredeti feladatunkra: A lemma állítását az és pontokra alkalmazva kapjuk, hogy és . A két egyenlőséget elosztva egymással adódik a keresett arány: .
Sándor Nóra Katalin (Pápai Ref. Koll. Gimn., 12. évf.) dolgozatát felhasználva |
|
|