A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Bármi is egy adott pillanatban az addig dobott számok összege ‐ hacsak nem 4-gyel oszható, hiszen akkor a játék befejeződik ‐, a következő játékos tud olyan számot dobni, amellyel nyer: ha az összeg alakú, akkor 3-at, ha alakú, akkor 2-t vagy 6-ot, ha pedig alakú, akkor 1-et vagy 5-öt dobva győz. Így minden dobáskor legalább az esélye annak, hogy a következő dobással a játék véget ér. Legfeljebb tehát annak a valószínűsége, hogy a játék dobás után még nem ér véget, ez az érték pedig tart a nullához. A játék tehát 1 valószínűséggel véget ér. Tegyük fel, hogy a játék egy adott állásában a dobott számok összege alakú (. Ha jelöli annak a valószínűségét, hogy a soronkövetkező játékos ‐ aki éppúgy lehet Anna, mint Zsófi, hívjuk őt -nek ‐ ezután valamikor győz, akkor ez a valószínűség nyilván csak az maradéktól függ. Másfelől láttuk, hogy a játék véget ér, éppen ezért ebből a helyzetből a másik játékos, aki után jön, valószínűséggel nyer. Itt értelemszerűen , hiszen már veszített. Ha pedig dobása nyomán lett a dobott számok összege, akkor most nem következik, így a fentiek szerint annak a valószínűsége, hogy ő nyer. A továbbiakban ezt az egyszerű észrevételt alkalmazzuk a valószínűségek felírásakor. Vizsgáljuk meg a nemnulla maradékokat; legyen először , és nézzük meg, hogy a lehetséges dobásai nyomán kialakult helyzetben milyen valószínűséggel nyeri meg a játékot. Ha 3-at dob ‐ ennek a valószínűsége ‐ akkor valószínűséggel nyer. Ha 1-et vagy 5-öt ‐ ennek az esélye ‐ akkor alakú számra jutva a fentiek szerint valószínűséggel nyer. Hasonlóan kapjuk, hogy ha 2-t vagy 6-ot dob ‐ ennek az esélye is ‐ akkor , ha pedig 4-et dob, akkor valószínűséggel nyer. Eszerint: | | (1) | Hasonlóan írhatók föl a és a valószínűségek:
A három egyenletet rendezve az alábbi egyenletrendszert kapjuk:
Az egyenletrendszert megoldva kapjuk, hogy , , . Térjünk rá ezután a két szereplő, Anna és Zsófi játékára. Ha elsőre Anna alakú számot dob, akkor a fentiek szerint valószínűséggel győz, ha ; és valószínűséggel, ha . Mivel pedig valószínűséggel dob 0 vagy 3 maradékot és valószínűséggel 1-et (1 és 5), illetve 2-t (2 és 6), azért annak a valószínűsége, hogy kezdő játékosként Anna győz: | | valamivel nagyobb, mint .
Megjegyzés. Sokan elmulasztották annak igazolását, hogy a játék 1 valószínűséggel véget ér, így pedig a fenti okoskodás hiányos. |