|
Feladat: |
Gy.3140 |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Baharev Ali , Barát Anna , Bérces Márton , Bérczi Gergely , Csirmaz Előd , Dályay Virág , Gueth Krisztián , Gyenes Zoltán , Győri Nikolett , Hangya Balázs , Lengyel Tímea , Lippner Gábor , Naszódi Gergely , Szabadka Zoltán , Szilágyi Judit , Taraza Busra , Terék Zsolt , Terpai Tamás , Vaik Zsuzsanna |
Füzet: |
1998/március,
147 - 148. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Beírt kör, Szögfelező egyenes, Menelaosz-tétel, Középvonal, Párhuzamos szelők tétele, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1997/május: Gy.3140 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük az és szakaszok metszéspontját -fel, a szög felezőjének és a háromszög oldalának metszéspontját -vel, a háromszög oldalainak hosszát pedig a szokásos módon , , -vel. Ha , akkor az állítás nyilvánvaló. A továbbiakban feltesszük, hogy ; a esetben is ugyanúgy láthatnánk be az állítást. Menelaosz tételének megfordítását (lásd pl. Horvay-Reiman: Geometriai feladatok gyűjteménye I. kötet, 1261. feladat) fogjuk alkalmazni az háromszögre és az , , pontokra. A szögfelezőtétel szerint , és mivel , ezért és . A háromszög csúcsaiból a beírt körhöz húzott érintőszakaszok , illetve , ezért és . Ezekből az összefüggésekből valamint a feltételből következik, hogy a , , , , pontok az ábrán látható sorrendben helyezkednek el a egyenesen. Ezért | | Az pont rajta van az háromszög középvonalán, ezért Végül az szakasz merőleges -re, tehát párhuzamos az háromszög -hoz tartozó magasságával. Így a párhuzamos szelők tétele szerint | | ( és az háromszögbe írható kör sugarát, illetve a háromszög területét jelöli). Ezekből az egyenlőségekből kapjuk, hogy | | vagyis az , és pontok egy egyenesen vannak, ami éppen a bizonyítandó állítás.
Dályay Virág (Szeged, Radnóti M., Gimn., III. o. t.) |
Megjegyzés. A feladatra többféle megoldás is érkezett: vektorok, koordináta-geometria, affinitás, illetve különböző tételek felhasználásával.
|
|