A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A kabinban a mennyezet és a padló közötti (a légnyomáshoz képest igen kicsi) nyomáskülönbség a 3 m magas levegőoszlop súlyából (hidrosztatikai nyomásából) adódik. A feladat tehát az, hogy meghatározzuk ennek a levegőoszlopnak a súlyát különböző körülmények között. (A levegő sűrűségváltozásától eltekintünk.) Indulás előtt, amikor az űrrakéta a Földön áll, a levegőoszlop súlya , így a kérdéses nyomáskülönbség ahol a padló felülete, m és kg/m a normál állapotú levegő sűrűsége. Indulás után a levegőoszlopra ható erő (hiszen a levegőnek a rakétával együtt gyorsulnia is kell), innen (Ezt az összefüggést ‐ kicsit leegyszerűsítve ‐ úgy is szokták magyarázni, hogy a gyorsuló testeknek értékkel látszólag ,,megnő a súlya''.) Amikor az űrhajó a Föld körüli pályán kering (hajtóművei ki vannak kapcsolva), akkor benne a testek (és így a levegő is) elveszítik a súlyukat, emiatt a mennyezet és a padló közötti nyomáskülönbség: Ugyanerre a következtetésre jutunk, ha a pontban megadott képletben helyére -t (az űrhajó tényleges gyorsulását) írjuk.
Friedl Zita (Sopron, Széchenyi I. Gimn., 10. évf.), | Tamás Bálint (Győr, Révai M. Gimn., 12. évf.) és | Toka László (Budapest, Apáczai Csere J. Gyak. Gimn., 9. évf.) dolgozata alapján |
|