A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A feladat megoldását a vonathoz rögzített gyorsuló koordinátarendszerben adjuk meg. A gyorsuló rendszerben fellépő tehetetlenségi erő hatására az inga úgy fog viselkedni, mintha olyan gravitációs térben lenne, amelyben a nehézségi gyorsulás és vektori összege (1. ábra).
1. ábra Az inga nyugalmi helyzete tehát a függőlegeshez képest a összefüggés által meghatározott irányban van. Ehhez a helyzethez képest az inga kitérése kezdetben éppen volt, így a mozgás során az egyensúlyi helyzeten áthaladva, a másik oldalon szintén szöggel lendül túl. Tehát a függőlegeshez képest a kitérés maximális szöge: A vonathoz rögzített koordinátarendszerben a maximális sebesség kiszámításához az energiamegmaradás törvényét használjuk fel. A ferde ,,gravitációs'' térben a kezdeti állapot és az egyensúlyi helyzet közötti potenciális energiakülönbség egyenlő az inga egyensúlyi helyzetéhez tartozó maximális kinetikus energiájával (2. ábra).
2. ábra ahol . Ebből a vonathoz rögzített koordinátarendszerben az inga maximális sebessége:
Pálos Csaba (Budapest, Piarista Gimn., III. o. t.)
Megjegyzés. Ha és nem merőlegesek egymásra, akkor a vektori eredőből adódó teret kell a számításnál figyelembe venni.
Lévay Ákos (Budapest, ELTE Apáczai Cs. J. Gyak. Gimn., III. o. t.)
|