A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A busz lassulása A busszal együtt a belsejében levő levegő is lassul. A levegőre a haladás irányában a busz elülső és hátsó fala (és ablaka) fejt ki erőt, Newton III. törvénye szerint akkorát, amekkorát a levegő fejt ki az elülső és hátsó falra. Ha a busz elején a nyomásnövekedés, a végében ugyanekkora a nyomáscsökkenés, akkor a levegőre a haladás irányában ható erő nagysága ahol az első, illetve hátsó felület nagysága. Ekkora erő lassítja a levegőt, tehát a nyomásváltozás az hosszú buszban
Major Zsuzsanna (Stuttgart, Fridrich Eugen Gimn. I. o. t.) dolgozata alapján
Megjegyzés: Fenti megoldásunk közelítő megoldás, nem pontosan a megnövekedett nyomás és az álló (egyenletes sebességgel haladó) buszban levő légnyomás különbsége, azaz nem a külső légnyomás. Ez a következő gondolatmenetből látható. A lassuló buszban a levegő nyomása és sűrűsége a haladással ellentétes irányban úgy változik, ahogy a Föld (kis magasságokig homogénnek tekinthető) gravitációs erőterében függőlegesen felfelé változik a nyomás és a sűrűség, csak éppen a nehézségi gyorsulás szerepét az lassulás veszi át: ahol a levegő móltömege, a hőmérséklet, pedig a gázállandó. Az arányossági tényezőt abból a feltételből lehet meghatározni, hogy a buszban levő levegő mennyisége változatlan. Adatainkkal tehát miatt az exponenciális kitevője kicsi, használható a lineáris közelítés: | | ahol és a levegő nyomása és sűrűsége az álló buszban. A nyomásváltozás a busz elején |
|