|
Feladat: |
2137. fizika feladat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Araczki Ágnes , Kégl Balázs , Pogány András , Raisz Ildikó , Szűcs Gábor , Wiandt Tamás |
Füzet: |
1987/április,
182 - 183. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Munkatétel, energiamegmaradás pontrendszerekre, Impulzusmegmaradás törvénye, Csúszó súrlódás, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1986/május: 2137. fizika feladat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelölje az alsó test tömegét , sebességét , a felső tömegét sebességét . Legyen a kialakuló közös sebesség . A nyugvó rendszerben megtett utakat jelölje rendre és , hasonlóképp az sebességű rendszerben és .
I. Írjuk fel a munkatételt mindkét testre külön-külön, először a nyugvó, majd a sebességgel mozgó koordináta-rendszerben! (Az súrlódási erő mindkét rendszerben ugyanakkora, mivel inerciarendszerek.)
Az ábra alapján a következő összefüggést írhatjuk fel az utak között: ugyanis a megtett út a görbe alatti terület mérőszámával egyezik meg, és az sebességű koordináta-rendszer esetén a nullaszint a egyenes. Az egyenletrendszert megoldva két értéket kapunk, az -t, illetve az értéket. Ez utóbbi a helyes megoldás, ez áll összhangban az impulzusmegmaradás törvényével.
II. Az előző jelöléseket és az (1), (2) egyenleteket megtartva, határozzuk meg a nyugvó rendszerben megtett utakat:
Kaptunk négy egyenletet négy ismeretlennel ( ), a megoldás a közös sebességre: III. Írjuk fel a munkatételt a két testből álló rendszerre a nyugvó koordináta-rendszerben : | | (8) | ahol a felső testnek az alsón megtett útja. Mivel a felső testet az erő lassítja, a gyorsulása a sebességváltozás ideje pedig Nyilvánvalóan ugyanennyi idő alatt gyorsul fel a másik test is, így a fenti értéket (6)-ba és (7)-be helyettesítve, azokból (9) alapján kifejezhető. Így (8)-ban már csak egyetlen ismeretlenünk van, az sebesség, amelyre adódik.
Megjegyzések. 1. Amennyiben a két sebesség nem egyirányú, a két sebességet előjeles mennyiségként kezelve, a fenti gondolatmenetekkel helyes eredményre jutunk. 2. Sok megoldónk feltételezte, tévesen, hogy a két test egyenlő utat tesz meg, s így a helytelen eredményre jutott. |
|