A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A kocsi és a rajta levő láda állandó sebességgel érkezik a rugó szabad végéhez. (A kocsira ható gördülő és légellenállást elhanyagoljuk.) Ettől kezdve a rugó fékezni fogja a testeket az alábbi összefüggés szerint: ahol a rugó összenyomódása, pedig a kocsi és a láda közös gyorsulása (1. ábra). frekvenciájú harmonikus rezgőmozgás jön létre, amely addig tart, amíg a kocsi el nem hagyja a rugó végét (egy félperiódus után), vagy a láda meg nem csúszik a kocsin.
1. ábra A rezgés maximális sebessége , így az amplitúdója . Mérjük az időt a rugó elérésének pillanatától ‐ ekkor a kocsi sebességének időfüggése: A láda abban a időpontban csúszik meg, amikor a rá ható fékezőerő eléri a súrlódási erő maximális értékét: | | (3) | A megcsúszás pillanatában, amikor a gyorsulás , az kitérésre teljesül, hogy , innen A sebesség ugyanekkor | | (5) | Amennyiben a láda nem csúszik meg a kocsin, és félperiódusnyi idő eltelte után ‐ sebességgel együtt elhagyják a rugót. Közben a sebességük a (2) egyenlet szerint változik (2. ábra).
2. ábra Ha az (I) egyenlőtlenség nem teljesül, akkora láda megcsúszása után a kocsira ható erő: Innen a láda gyorsulása: ahol . A (7) egyenlet szerint a kocsi időpont után is harmonikus rezgőmozgást fog végezni, de most frekvenciával és az nyugvópont körül. Ennek a rezgőmozgásnak az amplitúdója megkapható a -beli kitérésből és sebességből:
A időpontbeli fázisszög: A kocsi sebessége a időpont után tehát: | | (10) |
A láda mozgását a megcsúszás után csak a súrlódási erő befolyásolja, ezért a sebessége ekkor Ha a kocsi elég hosszú, és a láda nem csúszik le, akkor egy idő utána kocsi és a láda sebessége újból egyenlő lesz, és a csúszás megszűnik. Külön tárgyaljuk azt az esetet, amikor (II) a csúszás előbb szűnik meg, mint ahogy a kocsi elhagyja a rugót, és külön azt, amikor (III) a csúszás később szűnik meg. Az utóbbi esetben a rugó elhagyásának időpontjában a láda sebessége nagyobb, mint a kocsié. Mivel ez a helyzet éppen fázissal későbbi, mint a -beli, a sebességekre pedig , amiből | | (III) |
A rugó elhagyása után a kocsi sebessége: időpontban végül a kocsi és a láda összetapad: | | (14) | Innen | | (15) | a közös sebesség az összetapadás után pedig A (III) feltétel teljesülése esetén a kocsi és a láda sebességének a (2), (10), (11), (13) és (16) egyenlet szerinti időfüggését a 3. ábrán foglaltuk össze. Érdekes, hogy a visszalökődés utáni (16) sebesség nem függ -tól.
3. ábra Ha akkor, mint már említettük, a láda előbb tapad a kocsihoz, mint ahogy a kocsi elhagyja a rugót. A csúszás megszűnésének időpontja a | | (17) | egyenletből határozható meg. Az egyenletet algebrai módszerekkel nem lehet megoldani. A konkrét adatok ismeretében numerikusan meghatározható. időpontban a kocsi helye és sebessége: | | (18) | | | (19) |
Az összetapadás után a kocsi és a láda újból frekvenciával rezeg a rugó nyugalmi helyzete körül. A rezgés új amplitúdója: a fázis a időpontban pedig: | | (21) | A kétféle meghatározással -at egyértelművé tettük a intervallumban. A kocsi és a láda közös sebessége a időpont után: | | (22) | A időpontban a kocsi elhagyja a rugót. Ekkor a rezgés fázisa: ebből A rugó elhagyása után a kocsi sebessége állandó: A (II) feltétel teljesülése esetén a kocsi és a láda sebességének a (2), (10), (11), (22) és (24) egyenlet szerinti időfüggését a 4. ábrán foglaltuk össze.
4. ábra Végül nézzük azokat az eseteket, amikor a kocsi nem elég hosszú, és a láda leesik róla! A láda maximális elmozdulása legyen ! A láda leeshet (a) a rugó elhagyása előtt és (b) a rugó elhagyása után. (a) A megcsúszás után a ládának a kocsihoz viszonyított elmozdulása: | | (25) | Amennyiben a (II) esetben a , a (III) esetben a időpont előtt bekövetkezne, a láda lecsúszik a kocsiról. A leesés után a kocsi előbb frekvenciájú rezgőmozgást végez a rugó nyugalmi helyzete körül, majd a rugó elhagyása után állandó sebességgel halad tovább (lásd a 3. és 4. ábra szaggatott vonalait!). (b) A (III) esetben a láda még lecsúszhat a rugó elhagyása után is. A időpont után a ládának a kocsihoz viszonyított elmozdulása: | |
Ha a időpont előtt bekövetkezne, akkora láda lecsúszik a kocsiról (lásd a 3. ábra szaggatott vonalát!). A láda mozgásának lehetőségeit az áttekinthetőség kedvéért az alábbi táblázatban foglaltuk össze:
|
|