A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Képzeljük el, hogy a tartálykocsiba kissé benyúló cső végét dugóval elzártuk. Ilyenkor a kocsi falára a két-két szemközti oldalfalon egyenlő erők hatnak, ami a kocsi nyugalomban maradását eredményezi. Ha azonban kihúzzuk a dugót, amely az egyik fal egy részét képezte, rá már nem hat erő, s így a lyukkal szemközti oldalon levő falra több erő hat, a kocsi mozgásba lendül. A tartály alján a folyadék nyomása az indulás pillanatában ahol a folyadék sűrűsége, a gravitációs gyorsulás. Így a túlsó oldalon ható többleterő Newton II. törvénye szerint ahol a jármű teljes tömege, pedig a gyorsulása, mindkettő az indulás pillanatában. Így a kocsi gyorsulása: Az eredmény érdekessége, hogy a gyorsulás értéke független a folyadék magasságától.
Megjegyzés. Az energiamegmaradás törvényének figyelmetlen alkalmazása téves eredményre vezethet. Eszerint a folyadék magasságról való esés után sebességgel ömlik ki a tartálykocsi alján, mint azt a Torricelli-féle kiömlési törvény alapján várjuk is. Ez a sebesség azonban csak a folyadék felületére igaz, a kiömlés helyén a folyadék közepe lassabban folyik.
Mire a felület teljes keresztmetszetében ezzel a sebességgel halad a folyadék, a keresztmetszet, kör keresztmetszetű lyuk esetén a felére szűkül (H. Lamb: Hydro-dinamics). Így idő alatt folyadékmennyiség folyik ki, amelynek impulzusa . A kocsira ható erő , ahonnan a gyorsulás: | | Az eredmény azonos az előző módon kapottal, viszont ha elhanyagoljuk a folyadék beszűkülését, kétszeres gyorsulásértékre jutunk. |