A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A kocsi tömegét jelöljük -mel, a teherét -mel, a kocsi süllyedését -szel! A Fiat rugózata gondolatban helyettesíthető egyetlen rugóval. Tudjuk, hogy a rugóra ható erő egyenesen arányos az általa létrehozott megnyúlással. (Ezt nem befolyásolja az sem, ha a rugó már eredetileg is feszített állapotban van.) A rugóállandó: Az autó sajátrezgésének periódusidejét a rugóállandó és a tömeg ismeretében meghatározhatjuk: Egy test akkor rezonál be, ha a gerjesztő erő frekvenciája közel azonos a test sajátrezgésének frekvenciájával. Esetünkben ez azt jelenti, hogy a kocsi sajátrezgésének periódusideje alatt teszi meg a hézagok közötti távolságot, azaz: | | Tehát a gépkocsi sebessége . dolgozata alapján
Megjegyzések. 1. A megoldás során elhanyagoltuk azt, hogy a kocsi első és hátsó kerekei nem azonos időpontban hajtanak át a fagyás elleni hézagokon, így a függőleges irányú rezgőmozgáson kívül a kocsi "billegni'' is fog. 2. Rezonancia akkor jön létre, ha a periodikus gerjesztő erő a rezgőmozgásnak mindig azonos fázisában hat. Így két hézag között a rezgés több periódusa is lejátszódhat. Ezért: | | A lengéscsillapítók hatása miatt igazi rezonanciát azonban valószínűleg csak a esetben kapunk.
|