A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Ha a jármű sebességének nagysága és tömege állandó, lendülete viszont egyenletesen változik, (tehát sebessége is egyenletesen változik), és feltesszük, hogy a mozgás síkbeli, akkor a jármű egyenletes körmozgást végez. Az tömegű és sebességű jármű lendülete . Ez alatt ugyanennyit változott, tehát a megtett körív középponti szöge (1. ábra). A mozgás szögsebessége , a járművet körpályán tartó centripetális erő nagysága pedig . Vízszintes úton ez az erő csak súrlódásból származhat. A kerekek tapadása esetén , ebből a súrlódási együttható: .
1. ábra Megjegyzések. 1. Elképzelhető ennél kisebb súrlódási együttható is, ha az út bedől a kanyarban, sőt létezik olyan dőlésszögű út, amely súrlódás nélkül körpályán tudja tartani a járművet. Ilyenkor a súlyerő és az út nyomóereje épp a vízszintes centripetális erőt adja eredőül (2. ábra): , ebből az út szükséges dőlésszöge .
2. A feladat feltételei a -on kívül még teljesülnek a és az szögekre is. Ezekkel mind nagyobb (; ; ; ) alsó korlátok adódnak a súrlódási együtthatóra.
2. ábra
|