A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.
Jelöljük -sel a szelep vízszint feletti magasságát, akkor a sebesség‐idő grafikonból meghatározható az út‐idő grafikon (1. ábra). 1. ábra Az és időintervallumban | | ahol és értékek a sebesség‐idő grafikonból leolvashatók. A gyorsulás‐idő grafikon a 2. ábrán látható.
2. ábra
Számítsuk ki a nyomást a szelep fölött () és alatt ()! Ha a szelep fölött magasságú vízoszlop van, amelynek gyorsulása ( iránya felfelé pozitív), akkor Newton II. törvénye alapján | | (1) | ahol a cső keresztmetszete, a víz sűrűsége, a külső nyomás. (1)-ből A szelep alatti gyorsított víz tömege . Most erre a víztömegre írjuk fel Newton II. törvényét:
Az egyenlet bal oldalának második tagja a szelep alatti vízre ható felhajtóerő. (3)-ból Ha a mozgás folyamán van olyan időpont, amikor , akkor a szelepen keresztül további víz áramlik a szelep fölé, tehát a szelep fölött a víz magassága még nő. Ha viszont a mozgás során végig teljesül a egyenlőtlenség, akkor a szelep fölött a víz magassága nem emelkedik tovább, eléri a maximális értéket. (2) és (4) alapján a egyenlőtlenség így írható: azaz Ezért a szelep fölötti vízoszlop magasságának maximális értéke (5) jobb oldalának az összes értékre vett maximuma: | | (6) | Ugyanis esetén a fentiek szerint van olyan időpillanat, amikor , így ekkor a vízoszlop magassága tovább nő. Viszont esetén a mozgás folyamán már végig teljesül a egyenlőtlenség, ezért a vízszint tovább nem emelkedhet a szelep fölött. Az út‐idő és gyorsulás‐idő grafikonok alapján könnyen kiszámolható, hogy azokon a szakaszokon, ahol , (5) jobb oldalának maximális értéke negatív, ahol pedig , ott (5) jobb oldalának maximális értéke . Eszerint .
Benyó Zoltán (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., II. o. t.)
|
|