A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük a gépkocsi tömegét -mel, a ládáét -mel, a tapadási súrlódási együtthatót -vel, a csúszásit -vel. Legyen . A megcsúszás előtti pillanatban a gépkocsi és a láda között a tapadási súrlódási erő maximuma hat. A gépkocsit erő és a tapadási súrlódási erő eredője, a ládát pedig a tapadási súrlódási erő gyorsítja. Ebben a pillanatban a láda még együtt mozog a kocsival, így gyorsulásuk megegyezik (l. az 1. ábrát).
1. ábra A mozgásegyenletek:
Innen , a számadatokkal Amikor a láda már csúszik, a gépkocsira az erő és a csúszási súrlódási erő eredője hat, a ládára pedig a csúszási súrlódási erő. A kocsi és a láda gyorsulása most különböző (l. a 2. ábrát).
2. ábra A mozgásegyenletek: Innen a gépkocsi gyorsulásának nagysága: | | A számadatokkal: , . A láda gyorsulása a kocsihoz képest , így idő alatt a láda azaz m utat tesz meg a gépkocsi rakfelületén. A láda sebessége a időpillanatig , a gépkocsi sebessége a időpillanatig . idő eltelte után megszüntetjük az erőt, így a gépkocsira és a ládára is csak a csúszási súrlódási erő hat (l. a 3. ábrát).
3. ábra A mozgásegyenletek: Innen A számadatokkal: . A láda gyorsulása tehát változatlan. A csúszási súrlódási erő addig hat a láda és a gépkocsi között, amíg a láda és a gépkocsi közös sebességet el nem ér. A láda és a gépkocsi sebessége az erő megszűnése után:
A számadatokkal: | |
A feltételből adódik. Tehát összesen idő múlva a gépkocsi és a láda együtt mozog, közös sebességük , amit a vagy képletbe való behelyettesítésével kapunk.
4. ábra Újfalussy Balázs (Pannonhalma, Bencés Gimn. II. o. t.) |