A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A kis tömeg elengedése után lefelé és ‐ a közte és az abroncs között ható nyomóerő hatására ‐ balra gyorsul; mire az abroncs aljára ér, nagyságú sebességre tesz szert. Ugyanebben a pillanatban az abroncs tömegközéppontja jobbra mozog sebességgel. A testekre ekkor csak függőleges erők hatnak, így vízszintes irányú gyorsulásuk nulla. A tömegű test azonban görbe vonalú pályán mozog, sebességének iránya ekkor is változik, így centripetális gyorsulása van. Ennek kiszámításához célszerű a Földhöz képest sebességgel, az abronccsal együtt mozgó koordináta-rendszerben vizsgálni mozgását, mivel itt pályájának sugara . A testre ható centripetális erő így ahol az abroncs és a test között ható nyomóerő. kiszámításához így -t és -t kell meghatároznunk. Mindkét esetben felírhatjuk az energiamegmaradás törvényét, mivel sem ideális csúszás, sem tökéletes, elmozdulásmentes tapadás esetén nincs súrlódási veszteség. a) Ha elhanyagolható az abroncs és a talaj közötti súrlódás, az abroncs nem jön forgásba, tehát | | (2) | A rendszerre nem hat vízszintes külső erő, így az impulzus-megmaradás tétele alapján
1. ábra Az (1)‐(3) egyenletrendszerből ekkor és b) Ha az abroncs tapad, szögsebessége , amikor az abroncs aljára ér. Így az abroncsnak forgási energiája is van, ezt figyelembe véve az energiamegmaradás tétele | | (6) | Vizsgáljuk meg a rendszer mozgását egy tetszőleges helyzetben, feltéve, hogy az abroncs a talajon nem csúszik meg ! Legyen az abroncs és a kis test vízszintes gyorsulása ill. , az abroncs szöggyorsulása (2. ábra). 2. ábra Ekkor a következő összefüggéseket írhatjuk fel:
ahonnan . Ez az összefüggés minden pillanatban érvényes, és mivel a rendszer nyugalomból indult, az alsó helyzetben elért sebességekre is igaz, hogy: Az (1), (6), (7) egyenletekből így tapadás esetén
Sárközi Imre (Tata, Eötvös J. Gimn., III. o. t.) |