A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A két kocsi ütközésekor a tömegű test megcsúszik, és így az ütközés igen rövid ideje alatt a súrlódási erő impulzust ad át a kocsinak. Ez az impulzus azonban elhanyagolható a , illetve a impulzus mellett, tehát a kocsik ütközésében a tömegű test nem vesz részt. Az ütközés után a két kocsi közös sebességgel, a tömegű test pedig sebességgel halad. Az összekapcsolódott kocsik lapján csúszó tömegű testet nagyságú erő fékezi. Ennek az erőnek az ellenereje gyorsítja a kocsikat:
a sebességek tehát
ahol -t az ütközés pillanatától mérjük. A megtett utak (az ütközés pillanatában elfoglalt helytől mérve)
A (2)‐(7) egyenletek addig írják le helyesen a tömegű test és a kiskocsik mozgását, amíg és egyenlővé nem válik. Ekkor a csúszás megáll, és a test a kocsikkal együtt az éppen elért közös sebességgel halad tovább. A gyorsulások ezután már nullák. Jelöljük -val azt az időpillanatot, amikor a csúszás megáll; (4) és (5) egyenlőségéből kapjuk: Ez alatt az idő alatt a tömegű test -lel több utat tesz meg, mint a kiskocsik: | | (9) | amiből (8) felhasználásával és az adatokat behelyettesítve: | | (10) | Ezt (8)-ba visszahelyettesítve | | (11) | Akár (4), akár (5) segítségével az elért közös sebesség is megkapható: | | (12) | Az egyes testek gyorsulását, sebességét és a megtett utat az ütközés pillanatától a grafikonok szemléltetik. Bajnóczy Ildikó (Kazincbarcika, Ságvári E. Gimn., II. o. t.)
Megjegyzés. Sok megoldó a kiskocsikhoz rögzített koordináta-rendszerben dolgozott, de megfeledkezett arról, hogy ebben a gyorsuló koordináta-rendszerben a tömegű test gyorsulása más, mint a nyugvóban. Ebből következően az energiaegyenletek is (amelyekkel a megoldásban alkalmazott egyenletek egy része helyettesíthető) más alakúak, mint inerciarendszerben. |