A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A mozdony vonóereje . A mozdony tömege (mert súlya ). A vonóerő a mozdonyt a földhöz képest állandó gyorsulással gyorsítja a kör érintője mentén. A centripetális erő nem játszik szerepet. t másodperc alatt a körpályán a földhöz képest megtett út s=at2/2=0,5t2. Ha a mozdony útját a középponti szöggel akarjuk kifejezni, akkor r=4m rádiusszal osztani kell és a mozdony szögelfordulása α=0,125t2 radián=7,16t2 fok. Az akció ‐ reakció törvénye szerint a korong kerületi pontjára ugyanakkora, ellentétes irányú erő hat (1. ábra).
1. ábra Ennek forgatónyomatéka Fr=6⋅4=24 newton⋅ méter. A korong tehetetlenségi nyomatéka Θ=0,5mr2=0,5⋅24⋅42=192 kg⋅ m2. Az állandó forgatónyomaték β=Fr/Θ=24/192=0,125s-2 állandó szöggyorsulást okoz. A korong kerületi pontjának lineáris gyorsulása rβ=0,5m/s2. t másodperc alatt a korong kerületi pontja a földhöz képest 0,5t2/2=0,25t2 utat tesz meg és az ehhez tartozó szögelfordulás radiánban 0,0625t2, fokban 3,58t2. 8 másodpercig végez a mozdony a kör mentén egyenletesen gyorsuló mozgást (pozitív irányban) és a korong egyenletesen gyorsuló forgást (negatív irányban). A 2. ábra a megtett utakat, illetve szögelfordulásokat mutatja mint az idő függvényét.
2. ábra A 8 másodperc elteltével a mozdony és a korong kerületi pontjának adatait A, illetve A' pont tünteti fel. A 8 másodperc elteltével a mozdony megtett útja 32 méter, szögelfordulása 8 radián=458∘, és ekkor kerületi sebessége v=at=8 m/s. Ugyanekkor a korong kerületi pontja által megtett út 16 méter, szögelfordulása 4 radián=229∘ és kerületi sebessége 4m/s. Ekkor következik be a mozdony hátrakapcsolása. Az erők és gyorsulások irányt váltanak. De ekkor már nem nulla a sebesség. A mozdony egyenletesen lassuló mozgást végez 8m/s kezdősebességgel és útja az A ponttól számítva: A korong kerületi pontja is egyenletesen lassuló mozgást végez 4 m/s kezdősebességről, és A' ponttól megtett útja: A hátrakapcsolástól számítva 8 másodperc múlva a mozdony útja 32 méter, teljes útja 32+32=64 méter és teljes szögelfordulása 916∘. Ugyanekkor a mozdony sebessége a földhöz képest 8ms-1-1ms-2⋅t=0. A hátrakapcsolástól számítva a korong kerületi pontjának útja 16 méter és teljes útja 16+16=32 méter, szögelfordulása a földhöz képest 458∘. A korong kerületi pontjának a sebessége most 4ms-1-0,5ms-2⋅t=0. A korong is megállt. A 16 másodperc elteltével a mozdony is, a korong is állnak a földhöz képest, de nem eredeti helyükön. Az 1. ábra mutatja a helyzeteket. A mozdony az 1. jelzésű helyről indult; a korong I-hez tartozó rádiuszán van ez a pont. Az első 8 másodperc alatt a mozdony kb. 1 és 1/4 fordulattal 2-be, a korong megjelölt rádiusza több mint félfordulattal II-be került. A második 8 másodperc alatt ugyanezek az elfordulások (most lassulva) még egyszer végbemennek, a mozdony 3-ba, a korong megjelölt rádiusza III-ba jut és itt megállnak. Tehát a mozdony és a kiindulási helyzetet megjelölő rádiusz 66∘-os szöget zárnak be. A feladatban szereplő körülmények között a mozdony mozgása független a korong adataitól.
Garzó Gábor (Budapest, I. István Gimn., III. o. t.) |
|