A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.I. megoldás. A bányalift mozgása a sebesség-idő grafikon alapján három részre bontható: 1. és s között a lift egyenletesen gyorsul, a gyorsulás értéke: A kezdősebesség nulla, így az első szakaszban megtett út: | |
2. s és s között, s ideig egyenletesen mozog a lift, így a megtett út: | |
3. s és s között s ideig a lift egyenletesen lassul, így a gyorsulás értéke negatív lesz: | | A kezdősebesség itt m/s, így a harmadik szakaszban megtett út: | | Tehát az összes út: .
1. ábra Az első szakaszon egyenletesen gyorsuló a mozgás, így ennek út-idő grafikonja egy parabolaív. A második részben egyenesvonalú, egyenletes a mozgás, így itt a grafikon egy egyenesszakasz, a harmadik részben pedig egyenletesen lassuló mozgásról van szó, így itt is parabolaívet kapunk, de ez domború, hiszen itt a gyorsulás negatív (l. az 1. ábrát). Az függvényt a következő összefüggés adja meg: | |
Kotek Gyula (Pécs, Leöwey K. Gimn., I. o. t.)
II. megoldás. A lift által megtett utat az átlagsebességek értékével is ki lehet számolni. Az első szakaszban az átlagsebesség: Így a megtett út: . A második szakaszban a mozgás egyenletes; a megtett utat ugyanúgy számoljuk ki, mint az első megoldásban . A harmadik szakaszban az átlagsebesség szintén m/s, hiszen itt m/s-ról lassít -ra, de az idő s, így a megtett út: | |
Bocsák Barnabás (Zalaegerszeg, Zrínyi M. Gimn., I. o. t.)
III. megoldás. A sebesség-idő grafikonból közvetlenül is kiszámolhatjuk a megtett utat, hiszen a sebesség-idő grafikon és az idő-tengely által bezárt síkidom területe éppen a megtett utat adja meg. 2. ábra Ebben az esetben egy trapézról van szó (2. ábra), amelynek párhuzamos oldalai és , magassága . Így a trapéz területe, azaz a megtett út | | Szabó Szabolcs (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., I. o. t.)
|
|