A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A mérés pontos elvégzéséhez mindenekelőtt a mozgó konzervfedél precíz indításáról kell gondoskodnunk. Biztosítanunk kell, hogy a korong egy előre meghatározott egyenes mentén mozogjon, és minden mérésnél lehetőleg azonos sebességgel ütközzön a másik korongnak. Ezt a problémát töbféleképpen is megoldhatjuk: indíthatjuk a korongot lejtőről, vagy rugó, esetleg gumiszál felhasználásával készíthetünk egy ,,kilövőszerkezetet''. A paraméter egy konkrét értéke mellett vegyük fel a két korongnak közvetlenül az ütközés előtti helyzetét (1. ábra, pont), majd a kísérlet elvégzése után jelöljük meg a korongok végső helyzetét ( pont)! Az , ill. az szakaszok iránya megadja a testek ütközés utáni sebességének irányát, a szakaszok hossza pedig (egyenletes súrlódást feltételezve) arányos a korongok mozgási energiájával (sebesség-négyzetével).
1. ábra
Jelöljük a kilőtt korong ütközés előtti sebességét -vel, a korongok ütközés utáni sebességeit -gyel, ill. -vel, a kilövés irányához képesti eltérési szögeket pedig -val, ill. -val. Major Zsuzsanna (Stuttgart, Friedrich-Eugens Gymnasium, II. o. t.) a vizsgálandó relatív mozgásenergia-veszteséget a következő gondolatmenet alapján fejezte ki a jól mérhető és szög segítségével: Az ütközésre érvényes az impulzusmegmaradás, így: | | Innen | | így a mozgási energia relatív vesztesége: | | Major Zsuzsanna mérési eredményeit az 1. táblázat, ill. 1. grafikon tartalmazza. Minden paraméterértékhez három mérés tartozik, aszerint, hogy kicsi, közepes vagy nagy. A grafikonról látható, hogy ‐ mérési hibán belül ‐ értéke nem függ a kezdeti sebességtől, azonban az ütközési paraméter függvényében kb cm-nél maximumot mutat.
1. grafikon
Megjegyzés. Sok megoldó az ütközést súrlódásmentesnek tekintette, azaz feltételezte, hogy az ütközés alatt a korongok között csak centrális (a felületre merőleges irányú) erők hatnak. Ezen feltételezés mellett a kezdetben mozgó korongnak az egyenesre merőleges sebességkomponense nem változna az ütközés során, a meglökött korong sebessége pedig irányú lenne. Azonban néhány kísérletet elvégezve láthatjuk, hogy a korongok az ütközés után forgásba jönnek; ez arra utal, hogy az ütközés során a korongok között a közös érintkezési felülettel párhuzamos irányú súrlódási erő is fellép. Ez az ütközés elméleti leírását megnehezíti, azonban ‐ mint az láttuk ‐ a mérés az ütközés folyamatának részletes ismerete nélkül is elvégezhető. |