|
Feladat: |
F.2382 |
Korcsoport: 18- |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Argay Gy. , Árkossy O. , Bán Rita , Beke S. , Birkás Gy. , Bolla J. , Böröczky L. , Csillag P. , Danyi P. , Erdélyi E. , Erdős 228 L. , Fáth G. , Fóris Z. , Gyulánszki Zs. , Gönczy A. , Hegedűs Andrea , Hetyei G. , Horváth 713 Z. , Horváth B. , Ilosvay F. , Juhász 002 Cs. , Kerner Anna , Kocsis 164 Csilla , Kovács 123 L. , Kovács 829 T. , Magyar L. , Magyar P. , Márkus A. , Melis Z. , Nyikes P. , Pelles T. , Peták T. , Selyem I. , Simon P. , Szabó 741 Z. , Szabó T. , Szmola P. , Törőcsik J. , Vindics I. , Zsigri G. |
Füzet: |
1983/április,
149 - 150. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Négyzetszámok összege, Konstruktív megoldási módszer, Számsorozatok, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1982/október: F.2382 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Először belátjuk, hogy tetszőleges páratlan négyzetszámhoz van olyan négyzetszám, melyre páratlan négyzetszám. Ugyanis , ahol pozitív egész, és a választással és páratlan, ahogyan kívántuk. A fentiek alapján könnyen megadhatunk egy, a feladat feltételeit kielégítő , , sorozatot. Legyen . Ha -et már feltételeinknek megfelelően definiáltuk, legyen az páratlan négyzetszámhoz a bevezetőben konstruált négyzetszám. Nyilván az így kapott sorozat megfelelő, és a feltétel biztosítja, hogy a sorozat tagjai különbözők.
Törőcsik Jenő (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., IV. o. t.) dolgozata alapján
II. megoldás. Explicit módon is megadható egy a feladat feltételeit kielégítő sorozat. Legyen | | Teljes indukcióval belátható, hogy az első tag összege és az első tag összege . Az is nyilvánvaló, hogy a sorozat különböző számokból áll. Peták Tamás (Szolnok, Verseghy F. Gimn., IV. o. t.)
Megjegyzés. Egy feltűnően sok helyen előforduló hiányosság volt, hogy a dolgozatok a sorozat elemeinek különbözőségéről elfeledkeztek. Végül pontot kapott az, aki tényleg csak "elszajkózta'' a papír alján, hogy "tehát létezik különböző négyzetszámokból ''; ám ha valaki a különbözőségre külön kitért, ha nem is igazolta a monotonitást, az megkapta a pontot. A feldolgozó azért pontozott így, mert a monotonitás lényegében triviális, bizonyítása nem okozhat gondot annak, aki a feladatot egyébként megoldotta. Azt értékelte, a versenyző gondolkodásában benne volt-e, hogy a különbözőség vizsgálata hozzá tartozik a megoldáshoz. Tehát pontos a helyes megoldást tartalmazó dolgozat, amely "érdemben'' kitér a különbözőségre. pontos a helyes megoldás kis hiánnyal, ez legalább -ban a különbözőség meg nem említése, emiatt nagyon sokan vesztettek pontot. 1‐2 pont az olyan dolgozat, amely inkább csak azt demonstrálja, hogy a beküldőnek megvolt az az ötlete, amivel a feladat megoldható, de annak leírása messze nem teljes. pont a hibás vagy értékelhető eredményt nem tartalmazó dolgozat. |
|