Feladat: F.2304 Korcsoport: 18- Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Megyesi Gábor 
Füzet: 1981/november, 131 - 132. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Sorozat határértéke, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1981/március: F.2304

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Két esetet különböztetünk meg aszerint, hogy A=1 vagy pedig 0,1A<1. Az első esetben tekintsük a sorozatnak a 10k-1 indexű tagjait (k=1,2,...). Állítjuk, hogy az így kapott részsorozat határértéke éppen 1. Valóban, k-1<lg(10k-1)<k alapján

bk=a10k-1=10k-110k=1-110k.
Mivel limk110k=0, azért limkbk=1, ahogyan állítottuk.
A másik esetben legyen ik=[10kA](k=1,2,...). A 0,1A<1 feltétel miatt 10k-1ik<10k, tehát [lgik]+1=k. Így
ck=aik=[10kA]10k=A-10kA-[10kA]10k,
amiből
A-110k<ckA,
hiszen 0x-[x]<1 minden x számra. De limk110k=0, azért a "rendőrszabály'' értelmében
limkck=limkaik=A.
Mivel minden A-hoz találtunk megfelelő részsorozatot, a feladat állítását bebizonyítottuk.
 

Megyesi Gábor (Szeged, Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Gyakorló Iskolája, 8. o. t.)
 

Megjegyzés. Ha az n szám tízes számrendszerbeli alakja éppen α1α2...αk(α10), akkor, mint az könnyen látható, an=0,α1α2...αk. Így az {an} sorozatban minden olyan véges tizedestört szerepel, amelynek t értékére 0,1t<1. A feladat állítása azt mondja ki, hogy az ilyen számok határértékeként minden 0,1A<1 valós szám előáll. Tegyük fel, hogy A1, és írjuk fel A-t (végtelen) tizedestört alakban (ha A tizedestört alakja véges volna, írjunk utána 0-kat):
A=0,α1α2α3...αk...;és legyen(*)ck=0,α1α2...αk(k=1,2,...).


Ha tudnánk, hogy a {ck} sorozat határértéke A, akkor készen volnánk, hiszen {cn} az {an} sorozat egy részsorozata. De egy végtelen tizedestört értéke definíció szerint szeleteinek határértéke, és így limkck=A. A probléma nem az, hogy a ck sorozat konvergens-e, és ha igen, mi a határértéke, hanem az az első pillanatban meghökkentő kérdés: miért létezik A-nak egyáltalán (végtelen) tizedestört alakja?
Ennek az alaknak a létezését (és egyértelműségét) a középiskolákban általában bizonyítás nélkül elfogadják (és elfogadjuk mi is). Olvasóinknak melegen ajánljuk, töprengjenek el ennek bizonyításán, mit használnak fel a bizonyítás során a valós számok tulajdonságai közül, s meg tudják-e pontosan fogalmazni, mik is azok a valós számok?