A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A bizonyítandó egyenlőség jobb oldalán (különböző) elem -adosztályú (ismétlés nélküli) kombinációjának a száma áll. Megmutatjuk, hogy a bal oldali összeg ugyanezt adja, a kombinációknak egy bizonyos szempont szerint osztályokba rendezése után ‐ amikor minden kombinációt egy és csak egy osztályba sorolunk be ‐, mert az összeg tagjai éppen az egyes osztályokba sorolt kombinációk számai. Gondoljuk, hogy elemeink egy iskola két párhuzamos osztályának, -nak és -nek tanulói, mindkét osztályban tanuló van, és köztük jegyet kívánunk kiosztani valamilyen rendezvényre. A kiosztási lehetőségek száma ‐ az -ba vagy -be tartozást nem tekintve ‐ éppen (1) jobb oldala. Azokban a kombinációkban (kiosztásokban), amelyekben az osztály minden tanulója kap jegyet, a -sek közül csak kap. Az ilyenek száma ‐ mindjárt átalakítva célunk szerint : | | (2) |
Ha az -ból 1 tanulót ‐ majd általában számú tanulót ‐ törlünk, akkor -ből, 1-gyel ‐ illetve -vel ‐ többen kapnak jegyet, és a kiosztási lehetőségek száma :
mert az első tényező az -beli törlési, a második a -beli kiválasztási lehetőségek száma. A (3) kifejezésben felismerjük (1) bal oldalának általános tagját. -t csak addig van értelme növelnünk, míg a -ben már mind az tanuló kap jegyet, vagyis míg az -ban már csak tanuló kap, azaz míg itt tanulót töröltünk. Éppen ez az (1) bal oldalán legnagyobb figyelembe veendő értéke, tehát (2) és (3) alatt felsoroltuk egyrészt (1) bal oldalának összes tagját, másrészt az jegy kiosztásának minden lehetőségét egyszer és csak egyszer. E két szám egyenlőségét akartuk bizonyítani.
Meszéna Géza (Budapest, Berzsenyi D. Gimn., II. o. t.) | Megjegyzések. 1. Írhatnánk a bal oldali összegezésben helyett bármely nagyobb egész számot is, mert az így hozzágondolt tagok ‐ szorzatok ‐ egyik tényezője úgyis 0 lenne. 2. Általában az is igaz, hogy ahol , , természetes számok, és nagyobb -nél és -nél.
|