A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. feladat. Pályafutásuk végén a sorsukra hagyott műholdak a sebesség négyzetével arányos légellenállási erő hatására fokozatosan veszítenek mechanikai energiájukból, és végül a légkör sűrűbb rétegeibe érve elégnek. Belátható, hogy az eredetileg körpályákon keringő műholdak a Föld felszínéhez közeledve mindvégig közelítőleg körpályákon haladnak, miközben a ,,körpályák'' sugara lassan csökken. Tegyük fel, hogy egy tömegű műholdat, amely az Egyenlítő síkjában, -es magasságban körpályán kering, magára hagynak! A műholdra ható légellenállási erőt az alakban adhatjuk meg, ahol , ϱ a levegő sűrűsége a műhold magasságában, v pedig a műhold sebessége. a) Határozzuk meg a műhold sebességváltozását, miközben pályamagassága a felére csökken (h→h/2)! b) A légellenállási erő, valamint a műholdra ható két erő (gravitációs és légellenállási) eredőjének pályamenti (érintőleges) összetevője között egy egyszerű összefüggés állapítható meg. Hogy szól ez? c) Mekkora a levegő sűrűsége h/2=200km magasságban, ha itt egy fordulat alatt a műhold pályasugara 100m-rel csökken? A megoldáshoz szükséges további adatokat táblázatokból vehetjük.
|