A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A változatosság gyönyörködtet ‐ tartja a mondás. Egy matematikai probléma szépségét például gyakorta a megoldáshoz vezető utak sokszínűsége és egymásba fonódása adja. A különféle nézőpontok szerepet játszhatnak a mélyebb megértésben és egymástól távolinak tűnő területek összekapcsolásában, amint ennek a KöMaL hasábjain sűrűn szemtanúi lehetünk. Írásunkban is éppen a megoldások roppant gazdagságának érzékeltetését tűzzük ki célul, méghozzá a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium matematika munkaközössége által összeállított és a 2016. márciusi számban megjelent, az emelt szintű matematika érettségire való gyakorlást szolgáló feladatsor egy szélsőérték-feladata kapcsán.
Feladat. Egy gyalogos a hóval borított mező pontjában van, kilométernyire a egyenes úttól (az 1. ábrán km, km). Az országúton a gyalogos kétszer akkora sebességgel halad, mint a hómezőn. Mely pontban kell kimennie a gyalogosnak az útra, hogy a legrövidebb idő alatt jusson el -be?
1. ábra
Az áprilisi számban a kitűzők igazán tetszetős módon négy különböző megoldását mutatták be az iménti feladatnak: egy algebrai, egy függvénytani és egy elemi geometriai utat, valamint az optika Snellius‐Descartes-féle fénytörési törvényén alapuló fizikai szemléletű megközelítést. Célunk, hogy mindezt megtoldjuk további megoldásokkal, segítségül hívva nevezetes egyenlőtlenségeket és a mechanikát. Felbukkan a számtani és mértani közép közötti egyenlőtlenség, a Cauchy‐Bunyakovszkij‐Schwarz-egyenlőtlenség, valamint a húrnégyszögek Ptolemaiosz-egyenlőtlensége. Szó esik ezenkívül még az Euler-féle helyettesítésekről, négyzetszámok táblázatairól, hullámfrontokról, erők eredőjéről és mindemellett a matematikatörténeti érdekességek sem maradnak el. Közben pedig számos töprengési lehetőséget és bőséges olvasnivalót kínálunk az érdeklődő Olvasó számára. Javasoljuk, hogy a továbbhaladás előtt próbálkozzon meg minél többféle megoldás önálló kigondolásával, majd ezután az áprilisi szám megfelelő oldalaira ugyancsak érdemes visszalapoznia. A megoldások színes és szerteágazó sokaságán keresztül remélhetőleg feltárulnak a feladat rejtett kincsei és alkalom nyílik a gyönyörködésre.
1. Kezdeti lépések a havon Jóllehet a feladat szövege és az 1. ábra is azt sugallja, hogy a pontnak a szakaszon kell lennie, mindenesetre nem árt meggondolnunk, hogy az időben legrövidebb út szempontjából a egyenes többi pontját kizárhatjuk. Valóban, ha a 2. ábrán látható módon a pont a egyenesen -től balra van, akkor nyilván , továbbá az derékszögű háromszögben átfogó, ezért . Következésképpen az töröttvonal mindkét szakasza rövidebb az töröttvonal megfelelő szakaszainál, így a megtételükhöz is kevesebb idő kell, tehát van az töröttvonalnál időben rövidebb út. Amennyiben egy, a -től jobbra eső pontot tekintünk, akkor tompaszög (miért?), emiatt a háromszögben a leghosszabb oldal, így már önmagában az út megtétele több időbe telik, mint egyszerűen az szakaszon végigmenni.
2. ábra Ezek után legyen a gyalogos sebessége a hómezőn , az országúton pedig (ahol ), ekkor az töröttvonal út megtételéhez szükséges idő: | | (1.1) | Világos, hogy a minimum helyének szempontjából nem játszik szerepet, ezért elég csupán a zárójelben lévő kifejezést vizsgálni (más szóval feltehető ), amelyet írjunk fel a pont -től (km-ben) mért távolságának függvényében a KöMaL áprilisi számában közölt első megoldáshoz hasonlóan. Ha , ahol , akkor , továbbá az derékszögű háromszögben a Pitagorasz-tétel alapján , így Elegendő tehát az függvény minimumának helyét megkeresni esetén. Az áprilisi szám 204‐206. oldalain erre két okoskodást olvashattunk: az egyik egy másodfokú paraméteres egyenlet diszkriminánsának vizsgálatára vezeti vissza a kérdést, a másik pedig differenciálszámítás segítségével adja meg a szélsőértékhelyet. Most az (1.3) hozzárendelési szabályban szereplő négyzetgyök kiküszöbölésére először egy rafinált helyettesítést mutatunk.
A szakasz gondolatmenete a ,,hómezős'' feladattal együtt megtalálható Hódi Endre (1923‐2003) ‐ aki sok éven át a matematikai diákolimpiai csapat kísérője és a tehetséggondozás aktív szereplője volt ‐ szélsőérték-feladatok elemi megoldásáról szóló remek könyvecskéjében (lásd [2, 109‐112. feladat]). A megoldásnak erre az ötletére e sorok írójának figyelmét Németh József, a szegedi Bolyai Intézet kitűnő oktatója hívta fel, aki a mindennapi életben előforduló szélsőérték-problémákról tartott előadásában a hómezős feladat olajvezeték építési költségének minimalizálására átfogalmazott változatát (lásd [5, 8. feladat]) oldotta meg az egykori mesterétől, ‐ a nemzetközileg kiemelkedő matematikus és tanáregyéniség ‐ Kalmár Lászlótól (1905‐1976) tanult elemi módszerrel. Lássuk az ötletet! Célunk, hogy az (1.3) kifejezésben szereplő négyzetgyök használatát egy ügyes helyettesítéssel elkerüljük. Ehhez induljunk ki a jól ismert algebrai azonosságból. Ha most , akkor ebből átrendezés után adódik. Még praktikusabb, ha az iménti összefüggés -szeresét tekintjük: | | (2.2) | hiszen ez nyomban az vagy helyettesítést sugallja. Ekkor ugyanis feltételezésével (2.2) alapján Ha például az helyettesítést választjuk, akkor | | (2.5) | Ezáltal a minimalizálandó kifejezésünk egy csapásra olyan alakot öltött, amely tálcán kínálja a számtani és mértani közép közötti egyenlőtlenség alkalmazását: tetszőleges pozitív számra | | (2.6) | Egyenlőség pontosan akkor áll fenn, ha , ahonnan folytán következik, és ekkor a (2.4) helyettesítés értelmében . Mivel ez megfelel a kívánalomnak, így a (2.5) és (2.6) összefüggések figyelembevételével azt kapjuk, hogy az függvény a intervallumon a minimumát az pontban veszi fel (és a minimum értéke ). Álljunk csak itt meg egy pillanatra, biztosan nem felejtettünk el semmit az előbbi gondolatmenetben? Hogyan is okoskodtunk? Meghatároztuk a (2.5) azonosság jobb oldalának minimumhelyét a pozitív számok halmazán és ebből a bal oldali kifejezés esetén vett minimumának helyére következtettünk. De milyen értékekre érvényes egyáltalán a szóban forgó (2.5) azonosság? Olyan valós számokra, amelyek előállnak (2.4) alakban valamilyen esetén. Vajon előáll minden szám ilyen módon? Nem fordulhat elő, hogy ,,bizonyos'' számok esetleg nem írhatók fel (2.4) alakban és ráadásul ezekre az -ekre kisebb értéket vesz fel, mint a pontban? Szerencsére a (2.4) összefüggés -ra nézve valójában egy másodfokú egyenletre vezet, így gond nélkül megoldhatjuk: | | Minthogy tetszőleges esetén (egy szám abszolút értéke és közül a nemnegatív, vagyis a nem kisebbik), ezért , . Ez azt jelenti, hogy bármely valós számhoz egyértelműen létezik olyan pozitív szám (és ezenfelül egy negatív is), amellyel előáll (2.4) alakban, mégpedig következésképpen a (2.4) helyettesítés egy kölcsönösen egyértelmű megfeleltetést ‐ más szóval bijekciót ‐ ad meg a valós és a pozitív valós számok halmaza között (és emellett a valós és a negatív valós számok között is). A szemfülesebbek minderre természetesen a (2.3) és (2.4) összefüggések tükrében egyenletmegoldás nélkül is következtethetnek, az analízisben jártasak pedig akár elvégezhetik az függvény teljes vizsgálatát. Összefoglalva, a (2.5) azonosság érvényes minden esetén valamely számmal, ezért csakugyan helyesen következtettünk a bal oldal minimumának helyére a jobb oldal pozitív számokon vett minimumhelyéből, így az függvény a intervallumon a legkisebb értékét az pontban veszi fel. A gyalogosnak tehát a -től km-re lévő pontban kell kimennie az országútra, hogy a legrövidebb idő alatt érjen a pontba.
2.1. megjegyzés. Ha (2.4) helyett , akkor folytán és ennek segítségével az előzőekhez hasonlóan vizsgálhatjuk az függvényt. Sőt, a (2.1) azonosságban helyett választhatunk más , párokat, a lényeg csupán, hogy a összefüggés fennálljon ‐ a különféle esetek mélyrehatóbb vizsgálatát az Olvasóra bízzuk. A (2.7) vagy (2.8) helyettesítésekre rábukkanhatunk úgy is, ha a számtani és mértani közép közötti egyenlőtlenség lebeg a szemünk előtt. A megfelelő alsó becslés érdekében ekkor olyan mennyiségeket célszerű felfedeznünk az függvény (1.3) alakjában, amelyek szorzata állandó. És lám: | | Mindezek a helyettesítések valójában már nagyon régen felbukkantak a matematikában, erről a következő szakaszban mesélünk.
3. Pihenő: négyzettáblázatok, Euler-helyettesítések Ebben a részben egy csöppet még elidőzünk a (2.1) azonosság, valamint a (2.7), (2.8) helyettesítésekkel kapcsolatban felmerülő érdekességek és történeti háttér mentén. Mindez nem feltétlenül tartozik szorosan a megoldások folyamába, ezért első olvasásra nyugodtan a következő szakaszra lehet ugrani.
Szorzás és négyzetre emelés. Kezdjük először a (2.1) azonossággal, amelyet úgy is írhatunk, hogy Ez azt fejezi ki, hogy két szám szorzatának kiszámítása megfelelő értelemben visszavezethető négyzetre emelésekre. Első ránézésre a formula összetettnek tűnik, ám nagy számok esetén hatékonyabb módszert adhat a szorzás közvetlen elvégzésénél. Ezt a 19. század elejétől kezdve többen felismerték és készítettek az egész számok négyzeteihez kapcsolódó táblázatokat. Jakob Philipp Kulik (1793‐1863) osztrák matematikus 1851-ben például az 1-től 29 999-ig terjedő egész számok négyzeteinek -szeresét foglalta táblázatba. Erről bővebben olvashatunk a [6] cikkben, ezenkívül a [7] weboldalon számos, az 1500-as évektől kezdődően készült, a kézi számolást segítő táblázatot tanulmányozhatunk. Természetesen a modern számítógépek elterjedésével ezek a táblázatok ‐ ahogyan a középiskolai négyjegyű függvénytáblázat különböző számtáblázatai ‐ fokozatosan jelentőségüket vesztették. A szorzás négyzetre emelésre való visszavezetése nemcsak a konkrét számolásokat teheti könnyebbé, hanem elméleti okoskodásokban szintén hasznunkra válhat. Ha összeadás, kivonás, számmal való szorzás, valamint négyzetre emelés során megőrződik valamely tulajdonság ‐ ezt sok esetben könnyű igazolni ‐, akkor ezt a tulajdonságot általában a szorzás ugyancsak megtartja. Ily módon is igazolható például, hogy két konvergens sorozat szorzatának határértéke a két sorozat határértékének szorzata, vagy bizonyítható a differenciálható függvények szorzatának deriválására vonatkozó Leibniz-formula, vagy éppen két Riemann-integrálható függvény szorzatának integrálhatósága ‐ többek között Kalmár László szintén így szerette tanítani, lásd a [3] tankönyvének megfelelő részeit. Illusztrációképpen álljon itt a szorzat deriválási szabályának a (2.1) azonosságra támaszkodó szellemes bizonyítása: ha már tudjuk, hogy tetszőleges differenciálható függvényekre és valós számra , , valamint , akkor
Megemlítjük, hogy Gottfried Wilhelm Leibniz (1646‐1716) német filozófus és matematikus ‐ a differenciál- és integrálszámítás felfedezője Newton mellett ‐ 1675. november 11-ei kéziratában még tévesen úgy vélte, hogy szorzat deriváltja a tényezők deriváltjainak szorzata, ám tíz napra rá már tudta a helyes összefüggést (Leibnizről bővebben lásd az [1] könyv megfelelő fejezetét).
Euler és a helyettesítések. A (2.7) vagy (2.8) helyettesítésekre visszakanyarodva érdemes kiemelnünk, hogy ezeket Leonhard Euler (1707‐1783) svájci matematikus ‐ a matematikatörténet egyik legsokoldalúbb és legtermékenyebb géniusza ‐ részletesen tárgyalta 1748-ban kiadott Introductio in analysin infinitorum (Bevezetés a végtelenek analízisébe) című kétkötetes művében, amelyben összefoglalta mindazt, ami szerinte az elenyészően kis mennyiségek analíziséhez szükséges. Az első kötet 3. fejezetében Euler többek között az alakú négyzetgyökös kifejezések racionális törtfüggvénnyé (azaz két polinom hányadosává) való alakításához adott meg helyettesítéseket. Ha a másodfokú polinom mindenhol pozitív értékű, akkor szükségképpen és , és ekkor az | | (3.2) | új változókat vezette be Euler, amelyekre napjainkban Euler-féle helyettesítésekként szokás hivatkozni. Valójában mindkét képletben különbség helyett összeg is vehető, és így az elsőből lényegében megkapjuk a (2.7), (2.8) helyettesítéseket. Az Olvasó számára javasoljuk annak ellenőrzését, hogy ezekkel a helyettesítésekkel az változónak valóban racionális törtfüggvényévé válik (voltaképpen mindezt végigcsináltuk a 2. szakaszban helyett az függvénnyel). Azon szintén érdemes eltűnődni, hogy vajon milyen helyettesítést javasolt Euler abban az esetben, amikor az polinomnak két valós gyöke van. Ezután ugyancsak megéri Euler eredeti művébe belepillantani, amely mai szemmel is kiválóan érthető (az összes művei különféle fordításokban olvashatók a [8] weboldalon). Módszerei és meglátásai közül ‐ amint a fenti példa jól mutatja ‐ számtalan mindörökre beépült a matematikai gondolkodásba (Eulerről bővebben olvashatunk az [1] könyvben). A (3.2) helyettesítések talán ismerősek lehetnek az integrálszámításban jártasak számára, hiszen ott gyakran van szükség négyzetgyökös, a kifejezést tartalmazó integrálok kiszámítására. Persze, az új változó bevezetésénél túlnyomórészt a sokkal kényelmesebb úgynevezett hiperbolikus függvényeket használjuk, vagyis ahol a szinusz hiperbolikusz függvény. A alakú kifejezés pedig helyettesítésekkel ,,racionalizálható'', ahol a koszinusz hiperbolikusz függvény, amelynek grafikonját láncgörbének szokás hívni, ugyanis ahhoz hasonló alakot vesz fel a két végén felfüggesztett lánc. (A szinusz és koszinusz hiperbolikusz függvényekről annyit máris tudunk, hogy , ami nem más, mint a (3.1) összefüggés egy újabb megnyilvánulási formája.) Végül pedig a alakú kifejezés esetén a trigonometrikus vagy helyettesítés lehet a leginkább célravezető. Mindezekről (beleértve a láncgörbét) a [4] tankönyvben teljes részletességgel olvashatunk.
[1] | Sz. G. Gingyikin, Történetek fizikusokról és matematikusokról, Harmadik kiadás, Typotex, Budapest, 2012. |
[2] | Hódi Endre, Szélsőérték-feladatok elemi megoldása, 3. kiadás, Typotex, Budapest, 1998. |
[3] | Kalmár László, Bevezetés a matematikai analízisbe I‐II., Tankönyvkiadó, Budapest, 1982. |
[4] | Laczkovich Miklós, T. Sós Vera, Valós Analízis I., TypoTeX, Budapest, 2012. |
|