A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. forduló
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok) 1. Egy tompaszögű háromszög oldalainak hosszai egész számok és szorzatuk . Mekkorák a háromszög oldalai? 2. Bizonyítsuk be, hogy bármely számnak a legközelebbi egész számtól való távolsága . (Ahol jelenti a szám törtrészét, azaz , ahol a legnagyobb olyan egész, mely -nél nem nagyobb.) 3. Bizonyítsuk be, hogy egy sugarú körbe írt szabályos tizenkétszög átdarabolható olyan téglalapba, melynek oldalai és . 4. Az számot különböző természetes számokból akarjuk előállítani, az összeadás és kivonás műveletek kizárólagos alkalmazásával. (Tehát semmilyen más művelet nem alkalmazható, ezeket viszont akárhányszor igénybe vehetjük.) Hány olyan előállítás van, melyben a felhasznált számok számjegyei a 2, 3, 4, 5, 6, 0 számjegyek közül kerülnek ki, és mind a hat számjegy az előállításban pontosan egyszer szerepel? 5. Hányféleképpen tölthettük ki a lottószelvényt, ha az első hatvan számból hat számot a következő módon jelöltünk ki: az elsőnek kijelölt két szám után a harmadik az előző kettő összegének a fele, a negyedik az előző három összegének a fele, az ötödik az előző négy összegének a fele, és végül a hatodik az előző öt összegének a fele? 6. Jelöljük -vel az első pozitív egész szám összegének utolsó számjegyét. Van-e olyan pozitív egész szám, hogy bármely pozitív -re ? 7. Legyen az háromszög -ból kiinduló súlyvonalának felöli harmadolópontja . Szerkesszünk olyan két -ból kiinduló félegyenest, amelyek az szakasszal együtt a háromszöget három egyenlő területű részre osztják. 8. -ból -be a folyó folyásával szemben elindul egy hajó, ugyanakkor pedig -ből -ba egy csónak, amely útjának részét megtéve találkozik a hajóval. A hajó -ből azonnal visszafordul, és a csónakkal egy időben érkezik -ba. Ha a csónak sebessége (álló vízben) háromszor akkora volna, akkor óra perccel hamarabb érne -ba, mint a hajó. Mennyi idő alatt ér a csónak -ből -ba (eredeti sebességével)?
Haladók (II. osztályosok) 1. Határozzuk meg a valós számok halmazának azt a legbővebb részhalmazát, amelyre az függvény értelmezhető. 2. Van-e olyan háromszög, melynek két oldala 1 és 4 cm, valamely két magassága pedig és cm hosszú? 3. Hány téglalap jelölhető ki a rajzon látható -es rács vonalaival?
4. A prímszám (a tízes számrendszerben felírva) páros sok jegyet tartalmaz. Ha a számot fordított sorrendben írjuk fel, visszakapjuk saját magát. Határozzuk meg -t. 5. Az derékszögű háromszögbe írt négyzet két csúcsa az átfogón, másik két csúcsa pedig a befogókon van. Mekkora a befogók aránya, ha a négyzet középpontjára igaz, hogy 6. Legyenek és valós számok. Tudjuk, hogy az , , , számok egyike sem 0 és közülük három racionális. Mutassuk meg, hogy és racionális számok. 7. Tetszőleges számú egységnyi, illetve két egységnyi oldalú négyzet áll rendelkezésünkre. Bizonyítsuk be, hogy kiválasztható darab úgy, hogy belőlük ki lehessen rakni egy négyzetet (hézagtalanul és egyrétűen); viszont bárhogyan is választunk ki darabot, azokból sohasem állítható elő négyzet. 8. Az , , valós számok olyanok, hogy , ha . Mutassuk meg, hogy esetén is teljesül.
II. forduló
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok)
A szakközépiskolások feladatai 1. Ábrázolja a számegyenesen a valós számoknak azt a legbővebb részhalmazát, amelyen az egyenlőtlenségek egyszerre teljesülnek. 2. Adott három egységnégyzet az alábbi elrendezéssel:
Bizonyítsuk be (közelítő értékek felhasználása nélkül!), hogy ! 3. Mely egyjegyű pozitív egészekre osztható -tel az ?
Az általános tantervű osztályok feladatai 1. Mely egyjegyű pozitív egészekre osztható -tel az ? 2. Az egyenes az háromszög oldalát -ben, oldalát -ban metszi és a háromszöget két egyenlő területű részre osztja. Bizonyítsuk be, hogy 3. csapat körmérkőzést játszik. Mindegyik pár pontosan egyszer mérkőzik, és a mérkőzések nem végződhetnek döntetlenül. Győzelemért egy pont jár, vereségért . Bizonyítsuk be, hogy a pontszámok négyzetösszege nem lehet több -nél.
A speciális matematika tantervű osztályok feladatai 1. Az egyenes az háromszög oldalát -ben, oldalát -ban metszi és a háromszöget két egyenlő területű részre osztja. Bizonyítsuk be, hogy 2. Egy négyzet négy csúcsába gyufákat helyezünk. Kezdetben az egyik csúcsán van egy gyufa, a többinél nincs egy sem. Egy lépésben elvehetünk egy csúcsból valahány gyufát, és az egyik szomszédos csúcsba teszünk kétszer annyit, mint amennyit elvettünk. El lehet-e érni ilyen lépések sorozatával, hogy a csúcsoknál ‐ valamilyen körüljárási irányban ‐ rendre gyufa legyen? 3. Jelöljük a tízes számrendszerben legfeljebb -jegyű természetes számok számát -sel, -val pedig ezek közül azoknak a számát, melyekre a számjegyek összege -nál kisebb. Mely -ekre létezik olyan természetes szám, hogy ?
Haladók (II. osztályosok)
A szakközépiskolások feladatai 1. Legyen , ( valós szám). Bizonyítsuk be, hogy minden pozitív és -re: teljesül. 2. Az tetraéder csúcsából induló három él hosszának összege , és az élek páronként merőlegesek egymásra. Az ebben a csúcsban találkozó három lap területének összege területegység. Mekkora a tetraéder térfogata? 3. Az paralelogrammában . Legyen "'' az a kör, amely a átlót , a oldalt pontban érinti. Bizonyítsuk be, hogy az átló által -ból kimetszett pont rajta van az háromszög köré írt körén.
Az általános tantervű osztályok feladatai 1. Egy trapéz két szomszédos szögének összege , párhuzamos oldalainak hossza és . Bizonyítsuk be, hogy a párhuzamos oldalak felezőpontját összekötő szakasz hossza . 2. Egy szám négy prímszám szorzata. Melyik ez a szám, ha tudjuk, hogy a négy prímszám négyzetösszege ? 3. Az origó középpontú sugarú kör kerületén pontosan olyan pont van, melynek mindkét koordinátája egész szám. Bizonyítsuk be, hogy vagy egész szám.
A speciális matematika tantervű osztályok feladatai 1. Melyek azok a természetes számok, amelyek másfélszer akkorák, mint számjegyeik szorzata? 2. Egy derékszögű háromszög két befogója és egység hosszú. A háromszögben adott pont. Bizonyítsuk be, hogy kiválasztható a pontok közül három, amelyek lefedhetők egy átmérőjű félkörlappal. (A félkörlaphoz a határát is hozzáértjük.) 3. Egy levélre forint értékű bélyeget kell ragasztani ( pozitív egész szám). Van darab egész névértékű bélyegünk, összértékük forintnál kevesebb, de legalább . Bizonyítsuk be, hogy kiválasztható néhány bélyeg, amelyek összértéke pontosan . |