A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Felvételi vizsgák a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolán
Főiskolánkra jelentkezők számára az egyik felvételi tárgy a matematika. Évek óta vizsgáljuk a hozzánk érkező hallgatók középiskolából hozott ismereteit, matematikai gondolkodását, s ennek eredményéről szeretnénk számot adni.
Az írásbeli dolgozatok összesített eredménye a legutóbbi 5 évben a következő volt:
Míg 1980-ban és 1981-ben csökkent az elégtelen dolgozatok aránya, addig nőtt a 3 pontot elérteké a korábbi évekhez képest. Ez a tény a feladatok reálisabb összeállítására utal. Változatlanul elenyészően csekély a 4, ill. 5 pontot elért dolgozatok száma. Ez 1978-ban volt a legalacsonyabb és 1980-ban a legmagasabb. A felvételi évében érettségizőknek is igen alacsony hányada ért el 4 vagy 5 pontot. Ennek feltehetően az az oka, hogy általában azok jelentkeznek főiskolánkra, akik matematikából nem értek el jó eredményt a középiskolában. A következő táblázat azoknak az arányát mutatja, akik a javítási utasítás alapján egyetlen pontot sem kaptak az egyes feladatokra:
Feladat \ Év )1977M M1978M M1979M M1980M M1981M |1.| 28,5% 18,7% 18,8% 27,7% 16,2% 2. 28,8% 59,3% 23,9% 12,4% 23,0% 3. 56,1% 58,8% 53,9% 30,8% 55,2% 4. 90,5% 38,4% 60,3% 37,3% 30,3% 5. 67,5% 96,7% 92,1% 58,7% 30,3% 6. 48,7% 67,9% 72,9% 48,6% 75,6% 7. 65,9% 82,3% 93,1% 70,8% 93,8% |8.| 96,4% 95,9% 94,2% 83,5% 95,3%
Az írásbeli mostani rendszerét helyesnek és jónak tartjuk, azonban ismételten elgondolkodtatónak érezzük a 0 és 2 pontot elért dolgozatok nagy arányát. A szóbeli vizsga tételeit tanszékünk állítja össze. A tételek összeállításánál mindenkor figyelembe vesszük a gimnáziumi és szakközépiskolai törzsanyagot, de a főiskolai képzésnek megfelelően bizonyos szelekciót hajtunk végre: így pl. nagyon kevés sík- és térgeometriai kérdés szerepel. A szóbeli vizsgán külön felkészülési idő nincs, ezért olyan tételeket kell kitűznünk, hogy a vizsgázó rövid gondolkodási idő után ki tudja fejteni gondolatait, s ennek alapján lehetőségünk legyen a felvételiző matematikai tudásának és gondolkodóképességének reális felmérésére. Arra törekszünk, hogy a kérdések lényegre törőek, gyorsan áttekinthetőek legyenek. A felvételi vizsga természetesen nemcsak a vizsgázó meghallgatásából áll, a felvételiztető tanár kérdéseket tesz fel a vizsgázónak, esetleg más témakörből is, mint ami a tételen szerepel. Így sokszor adunk az általános iskolai szintet meg nem haladó száza-lékszámítási feladatot. A szóbeli tétel három kérdést tartalmaz a matematika tananyag három különböző területéről. Példaképpen bemutatunk két tételt: 1. A) Hogyan rajzolhatjuk meg az f függvény grafikonja ismeretében a cf és a -f függvény grafikonját? Mutassa ezt be az f(x)=x2 függvényre! B) Egy mértani sorozat ötödik és második tagjának hányadosa 8, a hetedik tagja 16. Mennyi az első tag és a hányados? C) Határozza meg, hogy a következő algebrai kifejezéseknek x milyen értékei esetén van értelmük? 2. A) Egy függvény jellemzése során vizsgálni kell a monotonitását. Mikor nevezünk egy függvényt monoton növekvőnek az értelmezési tartománya valamely intervallumán? A derivált alapján hogyan lehet következtetni a függvény monotonitására? B)Az x+2x-1 kifejezés hol veszi fel a 0, ill. az 1 értéket? Adja meg, hogy a kifejezésnek milyen x-re van értelme! C) Egy bolt egy cikk árát 30%-kal növeli, majd ismét 30%-kal növeli. Hány százalékkal változott meg az eredeti ár a két árváltozás után? A szóbeli felvételi vizsga eredménye nálunk is, a többi egyetemhez és főiskolához hasonlóan, lényegesen jobb, mint az írásbeli eredménye. Az eltérés ‐ több évi tapasztalat alapján ‐ átlagosan 1,3. A felvételi sikerét mégis döntően az írásbeli alapozza meg, és csak a folyamatos felkészülés biztosíthatja a főiskolára való felvételt.
Idén több főiskolán és egyetemen készült a felvételi vizsgák tapasztalatait összegező felmérés. Úgy érezzük, hogy a matematikára vonatkozó részletek közlésével segítséget nyújthatunk a felvételire készülő diákoknak és tanáraiknak. ‐ A szerk. |