A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az egyetemekre és főiskolákra készülő középiskolai tanulók egyik legnagyobb erőpróbája a felvételi vizsga. A KÖMAL azzal szeretne segítséget nyújtani a felkészüléshez, hogy olyan feladatsorokat közöl, melyek hasonló nehézségűek, mint a felvételi írásbeli dolgozat. Ezek alkalmasak a pillanatnyi tudás felmérésére és a további felkészülés javítására. A legfontosabb teendő az önálló feladatmegoldás gyakorlása. Ha valaki külső segítséget vesz igénybe a felkészüléshez előkészítő tanfolyam, külön óra stb. ‐ csak ezzel nem érheti be, mert az egyéni munkát nem pótolja semmi. Egy feladat megoldása nagyon könnyűnek látszik, ha más mondja el, de azonnal nehéz lesz ‐ esetleg a legkisebb probléma megoldása is ‐, ha egyedül kell megbirkóznunk vele. Egyesek a felkészülés során ‐ nagy szorgalommal ‐ arra törekszenek, hogy nagy tömegű feladatot oldjanak meg, s ezzel próbálják elérni, hogy megtanuljanak mindenféle típusú példát megoldani. Itt is igaz, hogy a minőség sokkal fontosabb a mennyiségnél. Ha úgy érezzük, hogy egy feladatot megoldottunk, feltétlen meg kell vizsgálnunk, hogy a megoldás helyes-e, minden megoldást megkaptunk-e, nincs-e egyszerűbb megoldás, nem általánosítható-e a feladat, vagy milyen kapcsolatban van már ismert feladatokkal. Nem célszerű a feladatok megértése után azonnal a megoldás leírásához kezdeni. Nem biztos, hogy az első gondolat a legjobb, lehet hogy annak kivitelezése túl hosszadalmas. Lehet, hogy két-három percnyi további fejtöréssel sokkal egyszerűbb és rövidebb megoldást találunk ki. Az ellenőrzést nem célszerű csak a feladat végére hagyni. Az a célravezető, ha szinte soronként, folyamatosan ellenőrizzük azt, amit leírtunk. Az eredmény becslése is sokat segít a hibák megtalálásában. Egyenletek megoldásánál meg kell vizsgálnunk, hogy minden átalakítás ekvivalens-e. Paraméteres egyenletek megoldása során legyünk tekintettel a paraméterek minden lehetséges értékére. Ugyanez a helyzet az olyan szerkesztési feladatok megoldásánál, ahol nem konkrétak az adatok. Úgy érhetünk el sikert a felvételi vizsgán, ha a felkészülés során ugyanolyan pontosan próbáljuk megoldani a példákat, mintha az a dolgozatban lenne. Nem elégedhetünk meg azzal, hogy "elvben'' oldjuk meg a feladatot, mert a megoldás során olyan nehézségek adódhatnak, amikre előre nem is számíthatunk. Végül felhívjuk a figyelmet a feladatok pontos, szép, rendezett leírására. Rendezetlen, kusza írással saját munkánkat tesszük nehezebbé, esetleg eredménytelenné. A felvételi vizsga izgalmában csak azt tudjuk, és úgy tudjuk megvalósítani, ahogy azt gyakoroltuk. Remélem, a fenti gondolatok segítenek a jobb felkészülésben. Solti Lajos szakfelügyelő Az alábbi feladatsor feladatai beküldhetők 1982. január 15-ig Appel György címére, lásd 220. oldal. A kijavított dolgozatokat visszaküldik mindazoknak, akik egy felbélyegzett és saját nevükre és címükre kitöltött válaszborítékot mellékelnek. A feladatok megoldása természetesen nem számít be a felvételi pontszámba, a tudáson kívül semmiféle előnyhöz nem juttatja a megoldókat! 1. Mi a gyöke az egyenletnek, ha valós paraméter? 2. Egy derékszögű háromszög és befogója, valamint átfogója között fennáll, hogy . Mekkora az átfogóhoz tartozó magassága? 3. A egyenes a tengelyeket az és a pontokban metszi. Az szakasz felező merőlegese mekkora területű részekre osztja az háromszög területét? az origó. 4. Oldjuk meg a egyenletet! 5. Az paraméter mely értékei mellett oldható meg a egyenlet? 6. Derékszögű háromszög egyik hegyesszöge , átfogója 4 egység. Mekkora a beírt kör érintési pontjai által meghatározott háromszög területe? 7. Mely és egész számok elégítik ki a egyenletet? 8. Mely és számpárok elégítik ki a egyenletet? A feladatsort Solti Lajos állította össze.
|