A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. forduló Kezdők (legfeljebb I. osztályosok) részére
1. Hozzuk egyszerűbb alakra a következő kifejezést: | |
2. Rajzoljuk meg az négyzet oldalára befelé az szabályos háromszöget és a oldalára kifelé a szabályos háromszöget. Igazoljuk, hogy .
3. Bizonyítsuk be, hogy egy természetes szám négyzetét követő természetes szám nem osztható sem 3-mal, sem 7-tel.
4. Szerkesszünk olyan trapézt, melynek magassága 5 cm, átlóinak hossza 6 és 9 cm, a párhuzamos oldalak egyike 3 cm.
5. Ábrázoljuk a következő függvényt:
6. Az első 76 természetes szám összegében akárhánynak az előjelét megváltoztathatjuk. El lehet-e érni, hogy a kapott összeg 1977 legyen?
7. Egy háromszög szögei különbözők, a legkisebb . Mindegyik szögét három egyenlő részre osztjuk, az osztó egyenesek egy hatszöget zárnak körül. E hatszög szögei közül kettőt egyenlőnek találunk. Mekkora lehet az eredeti háromszög legnagyobb szöge?
8. Legyenek és a kör belsejében adott különböző pontok. A kör mely pontjaiból látszik az szakasz a legnagyobb szög alatt? (Szerkesztést nem kérünk!)
Haladók (legfeljebb II. osztályosok) részére
1. Egy -ös sakktáblán a középső négyzetre szimmetrikusan elhelyezünk 1977 bábut. Bizonyítsuk be, hogy a 313. sorban áll bábu!
2. Szerkesszük meg az egyenlő szárú háromszöget, ha adott a háromszög csúcsszöge, továbbá a beírt kör középpontjának és a magasságpontnak a távolsága.
3. Egy konvex négyszög oldalán levő pontra , oldalán levő pontra pedig . Mennyi az és négyszögek területének aránya?
4. Hány olyan háromjegyű szám van, amelyben a páratlan jegyek száma páros?
5. Megoldható-e az egész számok körében az egyenlet?
6. Adjuk meg azokat az valós számokat, amelyekre fennáll, hogy
7. Osztható-e 1977-tel az | | összeg?
8. Melyek azok a háromszögek, amelyeknek van két olyan magasságvonala, hogy ezek hossza egy-egy oldal hosszával egyenlő?
II. forduló
Kezdők (legfeljebb I. osztályosok) versenye
A) Az általános tantervű osztályok részére
1. és ‐ bár az egyik 3 km-rel távolabb lakik a várostól, mint a másik ‐ egyszerre érkeztek a városba, mégpedig lovas kocsin, teherautón. A kocsis, ill. a sofőr útközben vette fel őket. is és is pontosan egyszerre indult el hazulról gyalog, s mindketten útjuk felét tették meg, amikor a fenti járművekre felültek. 1,5-szer gyorsabban gyalogolt, mint , viszont az autó, amely -t felvette, 1,5-szer haladt gyorsabban, mint az a lovas kocsi, amelyen ült. Tudjuk még, hogy a kocsi -szer akkora sebességgel haladt, mint gyalog. Milyen távol lakik a várostól és ?
2. Egy háromszög két csúcsa rögzített, a harmadik csúcsa pedig úgy mozog a síkon, hogy a háromszög területe sohase legyen nagyobb, mint a bármelyik oldala fölé szerkesztett négyzet területének a fele. A sík mely pontjaiba nem juthat el így a háromszög mozgó csúcsa?
3. Mennyi a és számok számjegyei számának az összege?
B) A szakosított matematika I. tantervű osztályok részére
1. Megegyezik az általános tantervű osztályok 1. feladatával.
2. Vannak-e olyan és pozitív egész számok, amelyekre
3. Adott a síkon hat körlemez úgy, hogy egyiken sincs rajta a többi öt középpontjának egyike sem. Bizonyítsuk be, hogy nincs olyan pont a síkon, amely mind a hat körlemezen rajta van.
C) A szakosított matematika II. tantervű osztályok részére
1. Legyenek és olyan törzsszámok, melyekre , továbbá és egyaránt oszthatók -gyel. Bizonyítsuk be, hogy nem lehet négyzetszám.
2. természetes számok. Bizonyítsuk be, hogy az különbségek közül legfeljebb olyan lehet, amely nem osztható -mal.
3. Egy körvonal hat különböző pontja között húr húzható. Igazoljuk, hogy a kör középpontját ezen húrokra tükrözve, a tükörképek közül legalább a körvonalra, vagy azon kívülre esik.
Haladók (legfeljebb II. osztályosok versenye)
A) Az általános tantervű osztályok részére
1. Oldjuk meg a következő egyenletet:
2. Igazoljuk, hogy ha hat körlemeznek van közös belső pontja, akkor a hat kör között van olyan, amelyiknek egy másik kör középpontja belső pontja!
3. Egy pozitív egész számokból álló sorozat olyan tulajdonságú, hogy bármelyik pozitív egész szám vagy szerepel a sorozatban, vagy előállítható a sorozat két elemének összegeként. Bizonyítsuk be, hogy bármely -re a sorozat -edik eleme legfeljebb lehet!
B) A szakosított matematika I. tantervű osztályok részére
1. Megegyezik az általános tantervű osztályok 1. feladatával.
2. Igazoljuk, hogy ha az , , valós számokra teljesülnek az
egyenlőségek, akkor az , , számok egyike sem lehet -nél kisebb, sem -nél nagyobb.
3. Bizonyítsuk be, hogy minden pozitív egész számra osztható -gyel.
C) A szakosított matematika II. tantervű osztályok részére
1. Megegyezik a matematika I. tantervű osztályok 3. feladatával.
2. Mutassuk meg, hogy tetszőleges , pozitív egész számra
3. Az háromszög , , oldalaira kifelé rendre az , , háromszögeket rajzoljuk. Az háromszög -nál és -nél levő szöge , a háromszög , illetve csúcsánál levő szöge , illetve , végül a háromszög és csúcsánál levő szöge rendre és . Bizonyítsuk be, hogy a és szakaszok egymásra merőlegesek és egyenlő hosszúak! |