A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.I. forduló Kezdők (legföljebb I. osztályosok) részére
1. Az egy-egy cédulára felírt | | számoknak egy 3 sorra és 3 oszlopra osztott négyzet kis mezején való elrendezéseit keressük két esetben, az alábbi követelmények szerint. Az első esetben a középső sorban és a középső oszlopban álló 3‐3 szám összege 1 legyen; a két szélső sorban, a két szélső oszlopban és a két átló mentén álló 3‐3 szám összege ‐ tehát 6 összeg ‐ egyezzék meg egymással; az adott számok közül a két egyező az alsó sorban álljon. A második esetben az és a követelmény változatlan, a helyére pedig lép: az adott számok közül a két egyező a középső sorban álljon. Hány különböző elrendezés felel meg az I. esetben és hány a II. esetben? (Az elrendezés egymás utáni lépéseit indokolni kell!)
2. Bontsuk fel a teljes körívet az egymáshoz csatlakozó , , és ívekre. Bizonyítsuk be, hogy az és ívek felezőpontját összekötő húr merőleges a és ívek felezőpontját összekötő húrra!
3. Keressük meg az alábbi egyenlet összes megoldását pozitív egész számokban:
4. Bizonyítsuk be, hogy osztható 1976-tal!
5. Jelöljük az háromszög -ból kiinduló szögfelezőjének a oldallal való metszéspontját -gyel és ennek az , valamint oldalra való tükörképét -vel, -val. Húzzunk párhuzamost -n át -vel, -n át -vel és legyen ezek metszéspontja . Végül messe az egyenes -t -ben, -t -ben, az egyenes -t -ben, -t -ben. Milyen idomot határoznak meg a , , , pontok? Mikor lesz ez az idom téglalap?
6. Írjuk fel a tízes számrendszerben azokat a számokat, amelyek a tizenegyes számrendszerben , a kilences számrendszerben pedig alakban írhatók fel.
7. Ismerjük egy háromszög egyik csúcsát és a másik két csúcsból kiinduló szögfelezőinek a szemközti oldalakkal való metszéspontjait. Szerkesszük meg a háromszöget!
8. Bizonyítsuk be, hogy bármely nemnegatív számra fennáll a következő egyenlőtlenség:
Haladók (legfeljebb II. osztályosok) részére
1. Az téglalap és oldalának hossza rendre , illetve méter, ahol . Az csúcsból átlóra merőlegesen húzott egyenes -t -ben, a -ből -re merőlegesen húzott egyenes -t -ben metszi. Mennyi az paralelogramma területe?
2. Oldjuk meg az egyenletet.
3. A II/b osztályban matematikadolgozat írásnál az egyik feladat másodfokú egyenlet megoldása volt. Két tanuló, Péter és Pál figyelmetlenül másolt a tábláról, így már hiába oldották meg jól az általuk leírt egyenletet. Péter, aki az egyenlet állandó tagját írta hibásan, az , eredményt kapta. Pálnál az elsőfokú tag együtthatója volt rossz, ő az , gyököket hozta ki. Mi az eredeti egyenlet helyes megoldása?
4. Határozzuk meg azokat a háromszögeket, amelyek oldalainak hosszát , , -vel jelölve, az , , hosszúságú szakaszok egy háromszög oldalait alkotják.
5. Adott szabályos nyolcszöghöz szerkesszünk olyan négyzetet, amelynek csúcsai a nyolcszög kerületén vannak, oldalainak hossza pedig kétszer akkora, mint a nyolcszög valamelyik oldala fölé szerkesztett szabályos háromszög magassága!
6. Egy szám jegyeit tetszőleges módon felcseréljük, majd az így kapott számot hozzáadjuk az eredetihez. Bizonyítsuk be, hogy így nem kaphatunk -et ( db -es)!
7. Oldjuk meg az alábbi egyenletrendszert:
8. Válasszunk ki az alábbi -es táblázatból számot úgy, hogy minden sorból és minden oszlopból pontosan egy elem szerepeljen. Milyen választás esetén lesz a tíz szám összege a lehető legnagyobb? | |
II. forduló Kezdők (legfeljebb I. osztályosok) versenye A) Az általános tantervű osztályok részére
1. Egy papírlapra 5 párhuzamos egyenest rajzoltunk, majd rájuk merőlegesen további 6 egyenest. Két szomszédos egyenes távolsága mind a két irányban ugyanannyi (1 cm). Megjelöljük az egyenesek 30 metszéspontját. Ezek után hányféleképpen rajzolható meg egy olyan új egyenes, amely a megjelölt pontok közül pontosan 3-on megy át? (Vagyis az új egyenesen sem 3-nál több megjelölt pont nem lehet, sem 3-nál kevesebb.)
2. Mely háromszögekre teljesül a következő állítás? Megrajzolva a belső szögfelezők egyeneseit, s tekintve ezeknek a szemközti oldalakkal való metszéspontjait, az ezek által meghatározott új háromszög belső szögfelező egyenesei az eredeti háromszögnek is belső szögfelező egyenesei.
3. Határozzuk meg az összes olyan n pozitív egész számot, amelyre n5+1 osztható (n3+1)-gyel!
B) A szakosított matematika I. tantervű osztályok részére
1. Határozzuk meg a tízes számrendszerben azokat a háromjegyű számokat, amelyek (ugyanazokkal a számjegyekkel ugyanabban a sorrendben felírva) egy nem tízes alapú számrendszerben kétszer akkora számot jelentenek, mint a tízes számrendszerben.
2. Hányféleképpen lehet 3 piros, 3 fehér és 3 zöld golyót ‐ egymás mellé ‐ sorba rakni úgy, hogy bármely két egymás mellé kerülő golyó különböző színű legyen? (Az ugyanolyan színű golyókat nem lehet egymástól megkülönböztetni.)
3. Egy adott ABC háromszöghöz úgy akarjuk megszerkeszteni a köréje írható kör érintőjét az A csúcsban, hogy magát a kört nem szerkesztjük meg. Hogyan lehetséges ez? Egy bizonyos ‐ csupa különböző oldallal bíró ‐ ABC háromszög esetében azt találtuk, hogy A, B és C csúcsában így előállított érintők olyan új háromszöget alkotnak, melynek szögei valamilyen sorrendben véve megegyeznek az ABC háromszög szögeivel. Mekkorák az ABC háromszög szögei?
C) A szakosított matematika II. tantervű osztályok részére
1. Legyenek a, b, n pozitív egész számok és n≠1. Bizonyítsuk be, hogy na+1 akkor és csak akkor osztható nb+1-gyel, ha az a páratlan számú többszöröse b-nek!
2. Bizonyítsuk be, hogy ha egy 8×8-as sakktáblán egy tetszőleges mezőt letakarunk, akkor a fennmaradó 63 mező lefedhető 21 darab ‐ egyenként három mezőt letakaró ‐ L alakú idommal.
3. Szerkesszük meg a háromszöget, ha adott a köré írható körének, beírható körének és egyik hozzáírható körének középpontja. (A háromszög hozzáírható körén a háromszög oldalegyeneseit érintő, de a háromszög által nem tartalmazott kört értjük.)
Haladók (legfeljebb II. osztályosok) versenye
A) Az általános tantervű osztályok részére
1. A p paraméter milyen értékeire igaz, hogy az egyenlet mindkét gyöke 0 és 5 között van?
2. Az ABC háromszög AB oldalán fekvő C' pontra AC oldalán levő B' pontra A CC' és BB' szakaszok metszéspontja M. Az A és M pontokon átmenő egyenes milyen arányban osztja a BC oldalt?
3. Oldjuk meg az egész számok körében a egyenletet!
B) A szakosított matematika I. tantervű osztályok részére
1. Mely x, y természetes számokra lehet az x2+y és x+y2 számok mindegyike négyzetszám?
2. Adott a síkon egy egység kerületű sokszög. Igazoljuk, hogy a sokszög lefedhető 14 sugarú körlappal!
3. Legfeljebb hány 16-nál nem nagyobb különböző pozitív egész számot lehet úgy megadni, hogy közülük akárhogyan választva hármat, azok nem lesznek páronként relatív prímek?
C) A szakosított matematika II. tantervű osztályok részére
1. Azonos a matematika I. tantervű osztályok 3. feladatával.
2. Legyenek a, b és c pozitív számok. Igazoljuk, hogy a, b és c hosszúságú oldalakkal akkor és csak akkor szerkeszthető háromszög, ha igaz a következő egyenlőtlenség: | (a+b)(b+c)(a+c)>a3+b3+c3+4abc. |
3. Bizonyítsuk be, hogy 197664 nem gyöke semmilyen egész együtthatós másodfokú egyenletnek! |