A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Jelöljük a repülő sebességét -vel, a hangsebességet pedig -vel. ( m/s.) A vadászgép szuperszonikus, vagyis . A hányadost Mach-számnak nevezik (és néha Ma-val jelölik). Egy hangforrás által pillanatban kibocsátott hanghullám idő elteltével a forrástól távolságra lévő pontokban halljuk meg. Ezek a pontok a térben egy sugarú gömbfelületen helyezkednek el. A sebességgel mozgó hangforrás hangja pillanatban olyan pontokba érkezik el, amelyek tetszőleges idővel korábban indultak el. Ezek a hullámok távolsággal ,hátrábbról'' indultak és sugarú gömbfelületig jutottak el (1. ábra). Ezen gömbfelületek határa (burkolója) egy félnyílásszögű kúpfelület. Ezt a felületet Mach-kúpnak nevezik, amelyre
1. ábra A vadászgép sebességének kiszámításához az szöget kell meghatároznunk. Mivel a vadászgép a mező síkjával párhuzamosan repül, a három megfigyelőnek egy hiperbolán (a Mach-kúp síkmetszetén) kell elhelyezkednie. Válasszunk egy olyan koordináta-rendszert, amelynek tengelye a vadászgép sebességével párhuzamos, a sík a mező síkja. A koordináta-rendszer origója legyen annál az megfigyelőnél, amelyiknek éppen a feje felett repült el a vadászgép. A másik két megfigyelő ( és ) az ‐ síkra szimmetrikusan helyezkedik el, koordinátáik a megadott (km-ben mért) távolságadatok szerint: , . A három megfigyelő helyzetét az ‐ síkban a 2. ábra mutatja.
2. ábra Legyen és felezőpontja . A Mach-kúpnak a tengelyére merőleges síkmetszetei körök. A és pontokra illeszkedő kör középpontja legyen , a mező alatt legmélyebben található pontja pedig . A 3. ábra ezt a kört mutatja az síkban. Innen leolvashatjuk, hogy a kör sugara az pont koordinátája pedig
3. ábra Ábrázoljuk most a három megfigyelő helyét, a repülő útvonalát és a Mach-kúpot az ‐ síkra vetítve (4. ábra).
4. ábra Az ábráról leolvashatjuk, hogy | | Ezek szerint és így a vadászgép sebessége: |
|