Feladat: 397. fizika mérési feladat Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: -
Megoldó(k):  Horváth Anikó ,  Ludányi Levente 
Füzet: 2020/december, 566 - 567. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Mérési feladat, Fénytani (optikai) mérés, Hőtani mérés
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2020/szeptember: 397. fizika mérési feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

1. Elméleti áttekintés. A Napból egységnyi felületre eső sugárzási teljesítményt meg tudjuk mérni, ha egy fémdarabot napsugárzásnak teszünk ki. Ekkor a test hőmérséklete megnő, ahogy energiát nyer a környezetétől. Az abszolút fekete test az a test, ami a ráérkező sugárzást teljes mértékben elnyeli. Ennek az idealizált esetnek a megközelítése érdekében feketére kormozom a fémdarabot, hogy az a sugárzás minél nagyobb hányadát elnyelje. A mérés során a következő egyenletet használom fel:

ΔtSA=cmΔT,
ahol S a napállandó, A a testnek a napsugárzásra merőleges felszíne, c a test anyagának fajhője, m a test tömege, ΔT a test hőmérséklet-változása és Δt az eltelt idő. A test egy idő után termikus egyensúlyba kerül a környezetével, ekkor a fenti egyenlet nem igaz, hiszen hiába telik az idő, a hőmérséklet nem fog már változni. Emiatt nem fogok nagyon hosszú ideig mérni. A fajhő hőmérsékletfüggő mennyiség, de ebben a mérésben ettől eltekintünk.
 
2. A mérés menete. A mérés során egy rozsdamentes acélból készült kés pengéjét használtam, amit gyertyával kormoztam be, így a pengét (első közelítésben) fekete testnek tekinthettem. A hőmérsékletet egy digitális tűhőmérővel mértem, ennek a pontossága 1,5%. Az időt 30 másodpercig mértem, hiszen nem akartam, hogy a hőmérséklet-különbség túl nagy legyen, és a termikus egyensúly közelébe kerüljünk. A mérést több napon keresztül is elvégeztem, nagyjából ugyanabban az időben. Többször is borult, esős idő volt Szegeden a hét folyamán, így összesen 4 napon keresztül végeztem méréseket.
Először is meg kellett határoznom a pengére jellemző adatokat. A legegyszerűbb a tömeg mérése volt, ezt egy konyhai mérleggel végeztem el, és m=23 g-ot kaptam. A mérleg nem digitális, hanem analóg volt, aminek pontossága a mutató vastagsága és beosztások távolsága alapján Δm2 g-ra becsülhető.
A kés anyaga rozsdamentes acél (más néven inox a francia inoxydable szóból), ami egy minimum 10,5% krómot tartalmazó acélötvözet. Ennek fajhőjét kinéztem egy online táblázatból. Nem találtam meg a penge típusát, ezért a különböző anyagú rozsdamentes acélok fajhőjének c=(480±20)Jkg K átlagos értékét fogadtam el.
Nehezebb feladat volt a kés felszínének és a térfogatának meghatározása. A kés pengéjének szélessége nem állandó, de nem is egyenletesen változik, hanem a tövénél lassabban csökken, mint a végén. A kés felszínét úgy becsültem, mintha egy trapézból és egy mellé helyezett derékszögű háromszögből állna. A teljes pengehossz 20 cm, a trapéz oldalai: a=4,3 cm, c=3,0 cm, és a hosszanti mérete =15,0 cm. Tehát a háromszög befogói b=3,0 cm, d=5,0 cm. Ezekkel az adatokkal a kés egyik oldalának felszíne:
A=a+b2+bd2=62,3cm2.
Mivel a trapéz és háromszög határát önkényesen választottam, ezért a felszín ebből eredő ΔA hibáját meg tudom becsülni, ha változtatom a trapéz magasságát és lemérem újra az oldalakat. Ezen számítások alapján ΔA=±1,5cm2-nek vehető.
 
3. Mérési eredmények. A négy napi mérés összesített (átlagolt) eredménye: Δt=30,6±0,4 másodperc alatt a felmelegedés: ΔT=(18,6±0,6)C volt. (A táblázatba foglalt mérési és kiértékelési adatokat a beküldött jegyzőkönyv tartalmazza.) A napállandó számított értéke
S=cmΔTAΔt=(1015±114)Wm2,
ami 11%-os mérési pontosságnak (relatív hibának) felel meg.
 
4. Hibaforrások. A statisztikus hibán túl a következő hibaforrások említhetők meg:
‐ a vonalzón egy beosztás nem pontosan 1 mm;
‐ nem abszolút fekete test volt a bekormozott penge;
‐ nem volt minden nap ugyanolyan a felhőzet;
‐ a hőmérő kerekítési pontatlansága;
‐ lineárisnak feltételezett hőmérséklet-változás;
‐ a penge összetételét nem ismertem pontosan;
‐ leolvasási pontatlanság és kerekítési hiba.
 Ludányi Levente (Szeged, SZTE Gyak. Gimn. és Ált. Isk., 12. évf.)