A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az autó hurkon való áthaladásának kritikus pontja a pálya legfelső pontja. Ha itt a nyomóerő éppen nullára csökken, akkor még nem válik el az autó a pályától. A körmozgás feltétele, hogy a testre ható erők eredője létrehozza a centripetális gyorsulást. Ha a játékautó sebessége a pálya legfelső pontjában , akkor határesetben (amikor a test még éppen nem válik el a kör alakú pályától): A folyamat során a disszipatív erők hatása elhanyagolható, így a mechanikai energia megmarad. | | vagyis Az autó a körmozgás második negyedében tud leválni a pályájáról (előtte ‐ nem elegendően nagy kezdősebességnél ‐ csak visszacsúszna a körvíven). Legyen a leváláskor a játékautó sebessége , a hozzá húzott sugár függőlegessel bezárt szöge (lásd az ábrát). Ekkor még éppen körpályán halad (a pálya nyomóereje már éppen nullára csökkent), így a mozgásegyenlet sugár irányú komponense: | |
A szemközti pontba való becsapódásáig mozgása ferde hajítás. Vízszintesen: | | Függőlegesen: A -re és -re kapott kifejezések behelyettesítésével, majd -rel egyszerűsítve kapjuk: | | Innen (a trigonometrikus Pitagorasz-tételt kihasználva): | | tehát Az energiamegmaradás törvénye szerint:
és végül a keresett arány: Horváth Anikó (Szeged, Radnóti M. Kís. Gimn., 11. évf.) |