Feladat: 669. fizika gyakorlat Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: könnyű
Megoldó(k):  Hruby Lili 
Füzet: 2019/november, 493 - 494. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Gyakorlat, Egyenletesen változó mozgás (Változó mozgás)
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2019/április: 669. fizika gyakorlat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A Magyarországon hatályos KRESZ 27. § (1) bekezdése alapján Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött ‐ ennek hirtelen fékezése esetén is ‐ meg lehessen állni. A jogszabály tehát sem távolságban, sem időtartamban nem határozza meg a követési távolság konkrét értékét.
A követési távolságot azért célszerűbb időegységben (másodpercben), semmint hosszúságmértékben megadni, mert a fékút ‐ és így a követési távolság is ‐ sebességfüggő.
A két másodpercben meghatározott követési távolság azt a távolságot jelenti, amelyet a jármű ennyi idő alatt megtesz. Ez a távolság az autópályán megengedett legnagyobb sebesség (130 km/h) esetén s=vt=72,2 méter, 100 km/h esetén 55,5 méter, 80 km/h esetén pedig 44,4 méter.
A követési távolság időegységben történő megválasztásakor figyelembe kell venni, hogy a követési távolság nem azonos a féktávolsággal, azaz a teljes megálláshoz szükséges távolsággal. Nézzük meg, hogy mi történik egy v sebességgel haladó járművel a 2 másodperc alatt. Ez az időtartam két részből áll, egyrészt a reakcióidőből, amely alatt történik a veszély észlelése, a döntéshozatal és a fékpedál megnyomása (ez az emberi reakcióidő) és a fékhatás kialakulása (ez az autó ,,reakcióideje''). A reakcióidő alatt megtett út a ,,reakcióút'', a fennmaradó idő alatt megtett út pedig a fékút, ez utóbbi során érvényesül a fékhatás.
A reakcióidő több tényezőtől is függ (fényviszonyok, fáradtság, fékpedál keresése), nagysága 0,5 és 1,5 másodperc közé esik, átlagos értéke 1 másodperc. Ezalatt az autó fékezés nélkül halad, és s=vt reakcióutat tesz meg (130 km/h sebességnél 36,1 métert, 100 km/h esetén 27,8 métert, 80 km/h esetén pedig 22,2 métert). Tehát a reakcióidő alatt megtett út sebességfüggő. Ha a reakcióidő alatt megtett távolságon, tehát a reakcióúton belül lép fel hirtelen egy akadály (pl. gyalogos), akkor fékezéssel az ütközést nem lehet elkerülni. A reakcióidő alatt megtett út azonosan működő fékberendezések esetén elméletileg elegendő lehetne követési távolságnak, azonban figyelembe véve azt, hogy a reakcióidő az adott szituációban több lehet az átlagos 1 másodpercnél, illetve a máshogy működő fékberendezések miatt még szükség van a biztonságos lassításhoz néhány méterre, a közlekedésbiztonsági szakemberek 2 másodpercben határozták meg a biztonságos ,,követési távolságot''.
Elmondhatjuk tehát, hogy észszerűtlen lenne az autópályán 130 km/h-nál lassabban haladóknak is a 72 m-es követési távolságot tartani, pl. egy 80 km/h-val haladó járműnek a 44,4 m-es távolság is elegendő a biztonságos közlekedéshez. A 2 másodperc követési távolság megadásával megvalósítható a sebességfüggő követési távolság előírása.

 

Megjegyzés. Van olyan KRESZ tábla, amely a követési távolságot 70 m-ben írja elő. Ennek mértéke az autópályán megengedett legnagyobb sebességhez (130 km/h) igazodik.
 

 Hruby Lili (Budapest, ELTE Trefort Ágoston Gyak. Gimn., 10. évf.)