A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A csavarvonal alakú pályán lecsúszó bob sebessége fokozatosan növekszik, emiatt egyre nagyobb lesz a járművet a pályához szorító ,,nyomóerő'', és ezzel arányosan növekszik a súrlódási erő is. Az állandósult (maximális) sebességnek megfelelő állapotban (amit a bob természetesen nem ér el, csak megközelíti azt) a súrlódási erő megegyezik a nehézségi erő érintő irányú komponensével, a ,,mozgatóerővel''. Jelöljük a csavarvonal érintőjének a vízszintes síkkal bezárt szögét -val!
Mivel a csavarvonal vízszintes vetületének sugara , a görbe meredeksége: | | (1) | A mozgatóerő (ha a bob és az utasának együttes tömege ) az nagyságú nehézségi erőnek a mozgás irányába eső összetevője a pálya érintőjére merőleges komponense pedig Jelöljük a jégpálya által a bobra kifejtett nyomóerőt -nel, aminek a pálya érintősíkjába eső, de az érintőre merőleges komponense , az erre merőleges (a csavarvonal függőleges tengelye felé mutató) összetevője pedig . A súrlódási erő:
Megjegyzés. Feltételezzük, hogy a jéghegyben az alagút kör keresztmetszetű, így a kanyarodó bob a szabadtéri pályákhoz hasonlóan ,,be tud állni'' a pálya megfelelő részébe.
A mozgásegyenletek (a 2. ábrán látható irányokban):
Felírhatjuk még a munkatételt a vízszintes pályaszakaszon történő fékeződésre: Az (1)‐(8) összefüggésekből algebrai átalakítások után -re a következő (hiányos) negyedfokú egyenletet kapjuk: | | ami -re nézve másodfokú. Az adatok behelyettesítése után ezt kapjuk: | | Ennek pozitív gyöke: , ahonnan a csúszási súrlódási együttható . A bobok legnagyobb sebessége (8)-ból számolható:
Mácsai Dániel (Keszthelyi Vajda J. Gimn. 10. évf.) dolgozata alapján |