A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A méréshez felhasznált eszközök ‐ Akácméz, ennek az optikai törésmutatóját mértem; ‐ egy lézer, fényforrásként; ‐ egy nagyon keskeny ,,tartály'' (mézet öntöttem bele); ‐ szögmérő (a beesési és a kilépési szögeket mértem); ‐ hősugárzó (a méz melegítése); ‐ hőmérő (a méz hőmérsékletének mérésére).
A mérés helye A mérést az iskolában végeztem el, és az iskolai eszközöket (iskolai optikai szett, hősugárzó, lézer, edény, szögmérő) használtam, a mézet pedig én hoztam.
A mérés elve Amennyiben egy közeghatárhoz (jelen esetben levegő‐méz) beesési szögben érkezik meg a fény az optikai törésmutatójú közegben (jelen esetben levegő, ) és ,,kilépési szöggel'' lép be a másik, optikai törésmutatójú közegbe (jelen esetben a mézbe), akkor a Snellius‐Descartes törvény alapján A mért szögekből a törésmutató kiszámítható.
Kivitelezés Először az igen vékony tartályt körülbelül félig megtöltöttem mézzel, majd belehelyeztem a kör alakú szögmérőt úgy, hogy a középpontja épp a méz szintjének felső határára (a méz felszínére) essék. Ezután a tartályt a mágnestáblához ,,ragasztottam'', ugyanezt tettem a lézerrel. Ezt követően a lézer által kibocsátott (vörös) fény irányát beállítottam úgy, hogy épp a szögmérő középpontja felé induljon el a fény. Az és szöget a szögmérővel közvetlenül meg tudjuk mérni, ezekből pedig a méz törésmutatója is könnyen meghatározható. Természetesen több szögnél is végeztem méréseket, sőt több különböző hőmérsékleten (jóllehet ezt nem kérte a feladat szövege). A törésmutató ugyanis, ha kevéssé is (amit mérésem is igazolt), hőmérsékletfüggő. Először szobahőmérsékleten mértem, majd ezt követően hősugárzóval melegítettem a mézet, hőmérőt helyeztem bele, és megmértem a méz új hőmérsékletét, majd gyorsan elvégeztem az ehhez a hőmérséklethez tartozó méréseket. Ezután folytattam a melegítést
Mérési eredmények Ötféle hőmérsékleten végeztem méréseket, -nál mértem meg értékét, a kapott eredményeket táblázatba foglaltam. (A mérési adatok táblázatát és a dolgozathoz mellékelt fényképeket terjedelmi okokból nem közöljük. ‐ A Szerk.) Először ‐ grafikont akartam készíteni (ennek meredekségeként elvileg a törésmutatót kaptam volna meg), viszont ez túl pontatlannak tűnt. Így minden egyes méréshez kiszámoltam a hozzá tartozó értéket, és egy adott hőmérsékleten a különböző szögeknél kapott -eket átlagoltam. (Az -os szöghöz tartozó számot kihagytam az átlagolásból, mert akkor mérése nagyon pontatlan volt.) Így kaptam meg a végeredményt, amely szerint az akácméz optikai törésmutatója: . A törésmutató hőmérsékletfüggése igen csekély volt, ezt tehát nem tudtam megbízhatóan kimutatni. Bár a törésmutatók átlagára különböző értékeket is kaptam, ezt az átlagtól erősen eltérő 2-3 mérési eredmény okozhatta. Valószínűsíthető, hogy az akácméz (és általában a folyadékok) törésmutatója a hőmérséklet növekedésével csökken, de ez nem következik a méréseimből.
Hibaforrások 1. A szögmérés pontossága. A szögmérőn 5 fokonként vannak a beosztások, ez alapján az és szöget is kb. -os pontossággal lehetett meghatározni (aszerint, hogy a be- és kilépő lézernyaláb éppen egy beosztásra, vagy inkább két beosztás közé esik). 2. A méz szintjének pontossága. Amennyiben a szögmérő középpontja nem épp a mézszint tetejére esik, akkor a fénytörés sem a méz középpontjában következik be, következésképp a mért szögek nem egyeznek meg pontosan a kívánt és értékekkel. A szögmérőt minden mérés után megigazítottam, így ezt a hibaforrást kb. mm-re tudtam csökkenteni. (A szögmérő sugara kb. 5 cm volt.) 3. A lézersugár esetleg nem a szögmérő síkjában vagy ezzel ,,párhuzamosan'' (vízszintesen eltolva), hanem valahogyan ,,ferdén'' esik be. Mivel vékony az edény, ezzel a hibalehetőséggel nem kell foglalkozni. 4. A hőmérséklet mérése. Ennek az adatnak a pontossága nem igazán fontos, elég csak körülbelüli értékét tudni. A szobahőmérséklet mérése C pontosságú (hőmérő pontossága), magasabb hőmérsékleteken kb. C a hiba (mert a lézerrel való szögmérés során a méz hőmérséklete lassan csökkent, 2-4 fokot).
Hibaszámítás A fő hibaforrás a szögmérésből származik (bár nagy szögeknél a mézszint ,,pontatlansága'' is jelentős szerepet játszik). Foglalkozzunk a szögméréssel: rad (elég kicsi), vagyis a közelítéseket alkalmazhatjuk. Ha a mért szög , akkor ezen szög szinuszának abszolút hibája | | vagyis (szögmérésből fakadó) pontatlansága | | tehát Ez főleg kis szögeknél jelentős (pl. -nál nagyon nagy). Fajszi Bulcsú (Budapesti Fazekas M. Gyak. Ált. Isk. és Gimn., 10. évf.) |