Feladat: 374. fizika mérési feladat Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Fajszi Bulcsú 
Füzet: 2018/május, 302 - 304. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Mérési feladat, Fénytani (optikai) mérés
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2018/január: 374. fizika mérési feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A méréshez felhasznált eszközök
‐ Akácméz, ennek az optikai törésmutatóját mértem;
‐ egy lézer, fényforrásként;
‐ egy nagyon keskeny ,,tartály'' (mézet öntöttem bele);
‐ szögmérő (a beesési és a kilépési szögeket mértem);
‐ hősugárzó (a méz melegítése);
‐ hőmérő (a méz hőmérsékletének mérésére).

 
A mérés helye
A mérést az iskolában végeztem el, és az iskolai eszközöket (iskolai optikai szett, hősugárzó, lézer, edény, szögmérő) használtam, a mézet pedig én hoztam.
 
A mérés elve
Amennyiben egy közeghatárhoz (jelen esetben levegő‐méz) α beesési szögben érkezik meg a fény az n1 optikai törésmutatójú közegben (jelen esetben levegő, n11) és β ,,kilépési szöggel'' lép be a másik, n optikai törésmutatójú közegbe (jelen esetben a mézbe), akkor a Snellius‐Descartes törvény alapján
sinαsinβ=nn1=n.

A mért szögekből a törésmutató kiszámítható.
 
Kivitelezés
Először az igen vékony tartályt körülbelül félig megtöltöttem mézzel, majd belehelyeztem a kör alakú szögmérőt úgy, hogy a középpontja épp a méz szintjének felső határára (a méz felszínére) essék. Ezután a tartályt a mágnestáblához ,,ragasztottam'', ugyanezt tettem a lézerrel. Ezt követően a lézer által kibocsátott (vörös) fény irányát beállítottam úgy, hogy épp a szögmérő középpontja felé induljon el a fény. Az α és β szöget a szögmérővel közvetlenül meg tudjuk mérni, ezekből pedig a méz n törésmutatója is könnyen meghatározható.
Természetesen több α szögnél is végeztem méréseket, sőt több különböző hőmérsékleten (jóllehet ezt nem kérte a feladat szövege). A törésmutató ugyanis, ha kevéssé is (amit mérésem is igazolt), hőmérsékletfüggő. Először szobahőmérsékleten mértem, majd ezt követően hősugárzóval melegítettem a mézet, hőmérőt helyeztem bele, és megmértem a méz új hőmérsékletét, majd gyorsan elvégeztem az ehhez a hőmérséklethez tartozó méréseket. Ezután folytattam a melegítést ...
 
Mérési eredmények
Ötféle hőmérsékleten végeztem méréseket, α=0,20,30,...,80-nál mértem meg β értékét, a kapott eredményeket táblázatba foglaltam. (A mérési adatok táblázatát és a dolgozathoz mellékelt fényképeket terjedelmi okokból nem közöljük. ‐ A Szerk.)
Először sinαsinβ grafikont akartam készíteni (ennek meredekségeként elvileg a törésmutatót kaptam volna meg), viszont ez túl pontatlannak tűnt. Így minden egyes méréshez kiszámoltam a hozzá tartozó n értéket, és egy adott hőmérsékleten a különböző szögeknél kapott n-eket átlagoltam. (Az α=10-os szöghöz tartozó számot kihagytam az átlagolásból, mert akkor β mérése nagyon pontatlan volt.) Így kaptam meg a végeredményt, amely szerint az akácméz optikai törésmutatója: n=1,491,50.
A törésmutató hőmérsékletfüggése igen csekély volt, ezt tehát nem tudtam megbízhatóan kimutatni. Bár a törésmutatók átlagára különböző értékeket is kaptam, ezt az átlagtól erősen eltérő 2-3 mérési eredmény okozhatta. Valószínűsíthető, hogy az akácméz (és általában a folyadékok) törésmutatója a hőmérséklet növekedésével csökken, de ez nem következik a méréseimből.
 
Hibaforrások
1. A szögmérés pontossága. A szögmérőn 5 fokonként vannak a beosztások, ez alapján az α és β szöget is kb. Δφ=2,3-os pontossággal lehetett meghatározni (aszerint, hogy a be- és kilépő lézernyaláb éppen egy beosztásra, vagy inkább két beosztás közé esik).
2. A méz szintjének pontossága. Amennyiben a szögmérő középpontja nem épp a mézszint tetejére esik, akkor a fénytörés sem a méz középpontjában következik be, következésképp a mért szögek nem egyeznek meg pontosan a kívánt α és β értékekkel. A szögmérőt minden mérés után megigazítottam, így ezt a hibaforrást kb. Δh=1 mm-re tudtam csökkenteni. (A szögmérő sugara kb. 5 cm volt.)
3. A lézersugár esetleg nem a szögmérő síkjában vagy ezzel ,,párhuzamosan'' (vízszintesen eltolva), hanem valahogyan ,,ferdén'' esik be. Mivel vékony az edény, ezzel a hibalehetőséggel nem kell foglalkozni.
4. A hőmérséklet mérése. Ennek az adatnak a pontossága nem igazán fontos, elég csak körülbelüli értékét tudni. A szobahőmérséklet mérése ±0,1C pontosságú (hőmérő pontossága), magasabb hőmérsékleteken kb. ΔT=1,5C a hiba (mert a lézerrel való szögmérés során a méz hőmérséklete lassan csökkent, 2-4 fokot).
 
Hibaszámítás
A fő hibaforrás a szögmérésből származik (bár nagy α szögeknél a mézszint ,,pontatlansága'' is jelentős szerepet játszik).
Foglalkozzunk a szögméréssel: Δφ=4,3610-2 rad (elég kicsi), vagyis a
sinΔφΔφéscosΔφ1
közelítéseket alkalmazhatjuk. Ha a mért szög φ, akkor ezen szög szinuszának abszolút hibája
Δ(sinφ)=sin(φ+Δφ)-sinφcosφΔφ=4,3610-2cosφ,
vagyis n (szögmérésből fakadó) pontatlansága
Δnn=Δ(sinα)sinα+Δ(sinβ)sinβ=4,3610-2(ctgα+ctgβ),
tehát
Δn6,510-2(ctgα+ctgβ).
Ez főleg kis szögeknél jelentős (pl. α=10-nál nagyon nagy).
 

 Fajszi Bulcsú (Budapesti Fazekas M. Gyak. Ált. Isk. és Gimn., 10. évf.)