Feladat: 4948. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Németh Róbert 
Füzet: 2018/április, 237 - 238. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Hullámterjedés rugalmas közegben
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2017/május: 4948. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Tegyük fel, hogy 1 jelöli a rövidebb rúd hosszát, vagyis 1<2. Az egydimenziós mozgásban szereplő sebességeket tekinthetjük előjeles számoknak, ezzel a sebességvektorok nagysága mellett az irányukat is kifejezhetjük.
A feladatban hivatkozott cikk említi, hogy alkalmasan választott vonatkoztatási rendszerben az ütközési felület a különböző hosszúságú rudak esetében is (egy bizonyos ideig) mozdulatlan lesz. Keressük meg ezt az ,,alkalmasan választott'' vonatkoztatási rendszert! Jelöljük ezen vonatkoztatási rendszer talajhoz viszonyított sebességét u-val! Miután a rudak ütköznek, a lökéshullámok a két rúdban (a rudak végpontjaihoz viszonyítva) azonos sebességgel kezdenek terjedni. Emiatt, amikor a hullám az 1 hosszú rúd végére ér, akkor a másik rúdban is 1 hosszú utat tett meg, a rúd maradék része pedig még eredeti, v2 sebességével halad. Azok a részek, amelyeken a lökéshullám áthaladt, az ütközési felülethez képest mozdulatlanok, vagyis talajhoz rögzített rendszerből szemlélve u sebességgel haladnak. Ezek a testek zárt rendszert alkotnak, így a lendületmegmaradás törvénye szerint

1v1+2v2=21u+(2-1)v2,vagyisu=v1+v22.
Kihasználtuk, hogy a rudak tömege a hosszúságukkal arányos, és az arányossági tényező (a rúd keresztmetszetének és sűrűségének szorzata) kiesik a képletekből.
Az ütközési felület tehát ekkora u sebességgel halad az ütközés során. Az ilyen sebességgel haladó koordináta-rendszerből nézve az 1 hosszú rúd kezdeti sebessége v1-u, az ütközés utáni sebessége pedig értelemszerűen ennek ellentettje, u-v1 lesz. (Az ütközési felület ebből a rendszerből nézve mozdulatlan, vagyis a merev fallal való ütközéshez hasonló helyzet alakul ki.) A talajhoz rögzített rendszerből nézve a rövidebb rúd ütközés utáni sebessége:
v1'=u-v1+u=2u-v1=2v1+v22-v1=v2.

Az ütközési számot (annak egyik definíciója szerint) úgy kaphatjuk meg, hogy a tömegközépponti rendszerben kiszámítjuk valamelyik test ütközés utáni és ütközés előtti lendületének hányadosát (annak abszolút értékét). Az ütközés után az 1 hosszúságú rúd minden egyes pontjának ugyanakkora a sebessége, a rúdban nem maradtak feszültségek (ez nem áll fenn az 2 hosszúságú rúdra), így egyszerűbb a rövidebb rudat vizsgálnunk. Az ütközési szám kiszámításához tehát meg kell nézni, mekkora sebességgel haladt a rövidebb rúd az ütközés előtt és után a tömegközépponti rendszerben.
A tömegközéppont sebessége:
utk=1v1+2v21+2.
Az 1 hosszú rúd sebessége tehát a tömegközépponti rendszerben az ütközés előtt:
v1,tk=v1-utk=v1-1v1+2v21+2=(1+2)v1-1v1-2v21+2=2(v1-v2)1+2,
az ütközés után pedig:
v1,tk'=v1'-utk=v2-1v1+2v21+2=(1+2)v2-1v1-2v21+2=1(v2-v1)1+2.
Az ütközési szám a fenti két sebesség hányadosának abszolút értékével egyenlő:
k=|v1,tk'v1,tk|=|1(v2-v1)2(v1-v2)|=|-12|=12.

Az ütközési szám tehát a rövidebb és a hosszabb rúd hosszának hányadosa. (Ugyanezt az eredményt kapjuk, ha a hosszabb rúd ütközés utáni és ütközés előtti lendületének hányadosát számoljuk ki a tömegközépponti rendszerben.)
 

 Németh Róbert (Budapesti Fazekas M. Gyak. Ált. Isk. és Gimn., 12. évf.)