A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Tegyük fel, hogy jelöli a rövidebb rúd hosszát, vagyis . Az egydimenziós mozgásban szereplő sebességeket tekinthetjük előjeles számoknak, ezzel a sebességvektorok nagysága mellett az irányukat is kifejezhetjük. A feladatban hivatkozott cikk említi, hogy alkalmasan választott vonatkoztatási rendszerben az ütközési felület a különböző hosszúságú rudak esetében is (egy bizonyos ideig) mozdulatlan lesz. Keressük meg ezt az ,,alkalmasan választott'' vonatkoztatási rendszert! Jelöljük ezen vonatkoztatási rendszer talajhoz viszonyított sebességét -val! Miután a rudak ütköznek, a lökéshullámok a két rúdban (a rudak végpontjaihoz viszonyítva) azonos sebességgel kezdenek terjedni. Emiatt, amikor a hullám az hosszú rúd végére ér, akkor a másik rúdban is hosszú utat tett meg, a rúd maradék része pedig még eredeti, sebességével halad. Azok a részek, amelyeken a lökéshullám áthaladt, az ütközési felülethez képest mozdulatlanok, vagyis talajhoz rögzített rendszerből szemlélve sebességgel haladnak. Ezek a testek zárt rendszert alkotnak, így a lendületmegmaradás törvénye szerint | | Kihasználtuk, hogy a rudak tömege a hosszúságukkal arányos, és az arányossági tényező (a rúd keresztmetszetének és sűrűségének szorzata) kiesik a képletekből. Az ütközési felület tehát ekkora sebességgel halad az ütközés során. Az ilyen sebességgel haladó koordináta-rendszerből nézve az hosszú rúd kezdeti sebessége , az ütközés utáni sebessége pedig értelemszerűen ennek ellentettje, lesz. (Az ütközési felület ebből a rendszerből nézve mozdulatlan, vagyis a merev fallal való ütközéshez hasonló helyzet alakul ki.) A talajhoz rögzített rendszerből nézve a rövidebb rúd ütközés utáni sebessége: | |
Az ütközési számot (annak egyik definíciója szerint) úgy kaphatjuk meg, hogy a tömegközépponti rendszerben kiszámítjuk valamelyik test ütközés utáni és ütközés előtti lendületének hányadosát (annak abszolút értékét). Az ütközés után az hosszúságú rúd minden egyes pontjának ugyanakkora a sebessége, a rúdban nem maradtak feszültségek (ez nem áll fenn az hosszúságú rúdra), így egyszerűbb a rövidebb rudat vizsgálnunk. Az ütközési szám kiszámításához tehát meg kell nézni, mekkora sebességgel haladt a rövidebb rúd az ütközés előtt és után a tömegközépponti rendszerben. A tömegközéppont sebessége: Az hosszú rúd sebessége tehát a tömegközépponti rendszerben az ütközés előtt: | | az ütközés után pedig: | | Az ütközési szám a fenti két sebesség hányadosának abszolút értékével egyenlő: | |
Az ütközési szám tehát a rövidebb és a hosszabb rúd hosszának hányadosa. (Ugyanezt az eredményt kapjuk, ha a hosszabb rúd ütközés utáni és ütközés előtti lendületének hányadosát számoljuk ki a tömegközépponti rendszerben.)
Németh Róbert (Budapesti Fazekas M. Gyak. Ált. Isk. és Gimn., 12. évf.) |