Feladat: 4928. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Németh Róbert 
Füzet: 2018/január, 46 - 48. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Pontrendszerek mozgásegyenletei
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2017/április: 4928. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

a) Az m1 és m2 tömegű testekre, valamint a M tömegű kiskocsira ható (számunkra fontos) erőket az 1. ábrán tüntettük fel. Ezek az m1 tömegű test esetében az m1g nehézségi erő, a K kötélerő és az M tömegű test által kifejtett N nyomóerő. Az m2 tömegű test függőleges irányban biztosan nem mozdul el, a vízszintes irányú mozgását pedig egyedül a K kötélerő határozza meg. Az M tömegű test függőleges irányban szintén nem mozdul el, így elegendő a rá ható vízszintes erőkkel foglalkoznunk. Két ilyen erő van: az m1 tömegű testre ható N erő ellenereje és a kötél által a csigára gyakorolt 2K nagyságú erő, amelynek vízszintes irányú komponense éppen K (2. ábra).


 

1. ábra
 



 

2. ábra
 

A testekre ható erők számításba vétele után most már felírhatjuk a mozgásegyenleteket x (vízszintes, balra pozitív) és y (függőleges, lefele pozitív) irányokban:
N=m1a1x,(1,x)m1g-K=m1a1y,(1,y)K=m2a2,(2)K-N=MA.(3)

A mozgásegyenletek mellett még két kényszerfeltételt is megfogalmazhatunk. Az első feltétel abból adódik, hogy az m1 és M tömegű testek vízszintes gyorsulása egyenlő kell hogy legyen, hiszen az m1 tömegű test az M tömegű testen lévő üreg függőleges falán gurul, attól (a mozgás kezdetekor még biztosan) nem válik el. Fennáll tehát:
a1x=A.(4)
A kötél nyújhatatlansága is ad egy kényszerfeltételt: az m1 tömegű test függőleges gyorsulása és az m2 tömegű testnek a csigához viszonyított (jobb felé irányuló) vízszintes gyorsulása egyenlő nagyságú, hiszen a kötél egyik vége ugyanannyit közeledik a csigához, amennyit a másik távolodik attól. Teljesül tehát:
a2+A=a1y.(5)

Az (1,x), (1,y), (2), (3), (4), (5) egyenletrendszer megoldható, belőlük a hat ismeretlen (a1x, a1y, a2, A, F és N) kifejezhető:
A=a1x=m1m22m1m2+m12+M(m1+m2)g.(6)
A megadott tömegadatok esetén
A=a1x=110g=0,98ms21ms2.
Hasonlóan adódik, hogy
a2=m1(M+m1)2m1m2+m12+M(m1+m2)g=310g=2,94ms23ms2,a1y=m1(M+m1+m2)2m1m2+m12+M(m1+m2)g=410g=3,92ms24ms2.
Kiszámíthatjuk még az erőket is: N6 N és K1 N.
Összefoglalva: az m1 tömegű test gyorsulásvektora
a1=a1x2+a1y24,04ms2
nagyságú és az iránya a vízszintessel arctg(3,920,98)=76-os szöget zár be (balra lefelé mutat), az m2 tömegű test gyorsulása 2,94ms2 jobbra, az M tömegű test pedig 0,98ms2 gyorsulással balra indul el.
 
b) A (6) összefüggésből látható, hogy a kifejezésben szereplő tört mindig pozitív, így az M tömegű kocsi (bármilyen tömegadatok mellett) biztosan balra indul el. Mm1,m2 esetben a kifejezés nevezője sokkal nagyobb a számlálónál, ilyenkor az M tömegű test gyorsulása elhanyagolhatóan kicsi. Az
Mm1,Mm2
idealizált határesetben A=0, ez tehát a minimális gyorsulású eset.
A kifejezés számlálójában láthatóan csak egy tag szerepel (m1m2), ugyanezen tag pedig szerepel a nevezőben is, kétszeres szorzóval (2m1m2). Mivel a nevező többi tagja mind pozitív, ez azt jelenti, hogy a tört értéke nem lehet nagyobb, mint 12. Ez a maximális gyorsulású eset pedig akkor valósulhat meg, ha m2m1M, ekkor
A=12+m1m2+Mm1(1+m1m2)g12g4,9ms2.

 
 Németh Róbert (Budapesti Fazekas M. Gyak. Ált. Isk. és Gimn., 12. évf.)
 dolgozata alapján