A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Legyen az szakasz felezőpontja , a szakaszé pedig . Az és háromszögek derékszögűek, ezért az , illetve átmérőjű Thalész-körök ezen háromszögek köré írható körei, középpontjaik és . Emiatt és . Az húrnégyszög, ezért , mivel a ívhez tartozó kerületi szögek. Így az előbbi derékszögű háromszögekben a középponti és kerületi szögek összefüggését felhasználva és (1. ábra).
1. ábra Az háromszögben és középvonalak, ezért az négyszög paralelogramma, így szemközti szögei egyenlők: . Mivel és , azért , mivel két oldaluk és a közbezárt szög megegyezik. Tehát , vagyis az háromszög egyenlő szárú, így alapjának felezőmerőlegese átmegy a ponton. Hasonló gondolatmenettel belátható, hogy az háromszög is egyenlő szárú, és alapjának felezőmerőlegese átmegy az ponton. Beláttuk, hogy az szakasz felezőmerőlegese átmegy és pontokon is, vagyis valóban merőleges az szakaszra, sőt még felezi is. Az ábrán és hegyesszögek. Ilyenkor és pontok a és szakaszok belső pontjai. Ha a két szög tompaszög lenne, akkor ezek a pontok az és szakaszok meghosszabbításán keletkező külső pontok lesznek, de a gondolatmenet változatlanul működik. Ha a két szög derékszög, akkor a pontok a szakasz Thalész-körén lesznek rajta, azaz és megegyezik az és pontokkal. Ekkor egyenes a Thalész-kör átmérője, ami áthalad , azaz húr felezőpontján, ezért éppen a húr felezőmerőlegese.
II. megoldás. Dolgozzunk vektorokkal! Legyen az origó, a négy csúcsba mutató vektor , , , (2. ábra). helyvektora és helyvektora , tehát
2. ábra Az egyenes irányvektora az vektor -os elforgatottja, az egyenesé pedig a vektoré. ( -os elforgatottját jelölje . Mindkettőt pozitív irányba forgatjuk.) | | ahol . Tehát ha , akkor az vektor valóban merőleges az vektorra. Azt kell tehát még belátnunk, hogy az és távolságok úgy aránylanak egymáshoz, mint a négyszög és oldalai. Mivel húrnégyszög, és , valamint nyilván . Így háromszög hasonló -hez, vagyis tehát igaz az arányokra vonatkozó állítás. Ezzel a feladat állítását beláttuk. |
|