A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. A hengerre az 1. ábrán látható erők hatnak: nehézségi erő, a rakfelület által kifejtett erő, valamint a támaszték ereje, amelynek függőleges komponense , a vízszintes összetevő pedig . Az elhanyagolható súrlódás miatt függőleges, pedig a henger érintősíkjára merőleges, vagy átmegy a henger szimmetriatengelyén. Ez utóbbi feltétel miatt | |
Amíg a henger nem borul át a támasztékon, addig az nyomóerő nemnegatív, a henger tömegközéppontjának függőleges gyorsulása nulla, a vízszintes gyorsulása pedig a teherautó gyorsulásával egyezik meg. A mozgásegyenletek: Innen | | tehát a teherautó gyorsulása
 1. ábra
II. megoldás. Írjuk le a henger viselkedését a teherautó gyorsuló koordináta-rendszeréből! Legyen az érintkezési pontból a henger középpontjához húzott szakasz vízszintessel bezárt szöge , a henger tömege , a teherautó gyorsulása pedig (2. ábra).
 2. ábra A henger akkor nem billen át az autó hátoldalán, ha a gyorsulás miatt rá ható nagyságú ,,tehetetlenségi erő'' forgatónyomatéka nem nagyobb, mint a nehézségi erő forgatónyomatéka az érintkezési pontra nézve: vagyis ha |
|