A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. A lejtőn guruló kerékpár akkor éri el a végsebességét, amikor a rá ható fékező erők eredője egyenlő a nehézségi erő lejtővel párhuzamos komponensével. Viszonylag gyorsan guruló kerékpárnál a légellenállás mellett fellépő egyéb fékező hatások (pl. a csapágysúrlódás és a gördülő ellenállás) nem számottevőek, ezeket elhanyagoljuk.
1. ábra A közegellenállási erő ahol a levegő sűrűsége, a sebesség irányára merőleges felület, a test sebessége, pedig a (mértékegység nélküli) közegellenállási viszonyszám. Feltételezzük, hogy Andi és Bandi közegellenállási viszonyszáma megegyezik (vagyis egyikük sem ,,áramvonalasabb'' a másiknál), így a közegellenállási erő arányos a sebesség négyzetével és a sebesség irányára merőleges felülettel: . A nehézségi erő lejtő irányú komponense arányos a kerékpáros tömegének és a kerékpár tömegének összegével: . Az feltételből következik, hogy az mennyiség ugyanakkora Andinál, mint Bandinál: ahonnan | |
Bandi tehát mintegy 8 százalékkal nagyobb végsebességet ér el, mint Andi.
|
|