A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. A mozgás első részében az autómodell egyenletesen gyorsuló körmozgást végez. A megadott gyorsulás tangenciális gyorsulás, míg a sebesség növekedtével egyre nagyobbá váló centripetális gyorsulás nagysága . A test gyorsulása a gyorsítási szakasz végén ahonnan a (pályamenti) gyorsítási szakasz ideje: Ettől kezdve a mozgás kerületi sebessége állandó: Mennyi utat tesz meg a test a gyorsítás ideje alatt? Még tart-e a pályamenti gyorsulás, amikor visszaér kiindulási pozíciójába? Mivel még jócskán távol van az autómodell az indulási ponttól, amikor megszűnik a pályamenti gyorsulása. Ha jelöli az állandó kerületi sebességű mozgás időtartamát a kiindulási helyzetbe történő visszaérkezésig, akkor teljesülnie kell, hogy ahonnan | |
Az indulástól számítva összesen idő telik el, mire a test visszaér a kiindulási helyére. A legnagyobb tapadási erő akkor lép fel, amikor a test gyorsulása maximális, azaz . Ilyenkor a testre ható tapadási súrlódási erő
|
|