Feladat: 2013. évi Eötvös fizikaverseny 1. feladata Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Füzet: 2014/március, 166 - 168. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Eötvös Loránd (korábban Károly Irén), Gördülés lejtőn
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2014/március: 2013. évi Eötvös fizikaverseny 1. feladata

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Megoldás. a) A h magasságból elengedett testek gravitációs helyzeti energiája a lejtő alján mozgási energiává alakul:

mgh=12mv2+12Θω2=12mv2+12kmR2v2R2,
ahol m a testek tömege, R a sugaruk, a tehetetlenségi nyomatékot pedig Θ=kmR2 alakban írtuk fel. Felhasználtuk továbbá, hogy a tiszta gördülés miatt a testek tömegközéppontjának v sebessége és a forgásuk ω szögsebessége között fennáll a v=Rω kényszerfeltétel. Ebből az indítási magasságra a következő adódik:
h=v22g(1+k).
A tömör alumíniumhenger esetében kAl=1/2, vagyis hAl=3v2/(4g)=7,6 cm.
A rézcső tömege is, külső sugara is megegyezik az alumíniumhenger adataival. Így kifejezhetjük a rézcső belső r sugarát R segítségével:
R2R2-r2=ϱCuϱAlr2=(ϱCu-ϱAl)ϱCuR2.
A rézcső tehetetlenségi nyomatékát
ΘCu=12ϱCuπ(R4-r4)
alakban írhatjuk fel, ahol a hengeres testek hosszúsága. Kihasználhatjuk, hogy tömegek megegyeznek, ennek alapján a rézcső tehetetlenségi nyomatékra a következőt kapjuk:
ΘCu=12mR2(1+ϱCu-ϱAlϱCu)=2ϱCu-ϱAl2ϱCumR2.
A kapott eredményből leolvasható, hogy
kCu=122ϱCu-ϱAlϱCu=0,85,
tehát
hCu=2(1+kCu)3hAl=9,4cm.

b) A kissé puha felületen a hengeres testekre a nehézségi erő mellett a felület fejt ki erőt, melynek támadáspontja mindkét test esetén ugyanoda esik. A felület által kifejtett kényszererő (ezt szaggatott nyíl jelöli) két összetevőre bontható: a függőleges összetevő nagysága mg (ezt szokás nyomóerőnek hívni), míg a vízszintes összetevőt jelöljük S-sel (ez felel meg a tapadási súrlódási erőnek).
 


 
2. ábra
 

A kényszererő függőleges összetevője hatásvonalának és a hengeres test középpontjának a távolsága legyen d, a vízszintes felületen megtett utat pedig jelöljük x-szel. A testek tömegközéppontjának gyorsulását a dinamika alapegyenlete írja le:
F=ma.
Az alumíniumhenger esetén a vízszintes irányú gyorsulást az SAl súrlódási erő okozza:
SAl=maAl=mv22xAl,
ahol v=1 m/s és xAl=2 m.
A tiszta gördülés miatt a henger szöggyorsulása βAl=aAl/R. Ezt a szöggyorsulást a forgómozgás alapegyenlete értelmében a testre ható erők (tömegközéppontra vonatkoztatott) forgatónyomatékának eredője hozza létre:
M=Θβ.
Írjuk fel a forgómozgás alapegyenletét az alumíniumhengerre, majd fejezzük ki a d távolságot:
M=mgd-SAlR=mgd-mv22xAlR=ΘAlβAl=12mR2aAlR=12mR2v22xAlR,
amiből
d=3v24gxAlR.
A rézcső esetén a tapadási súrlódási erő más lesz (és természetesen a tehetetlenségi nyomaték is más), de a többi mennyiség ugyanaz marad. Újra fel kell írnunk a haladó mozgásra és a forgásra a dinamikai alapegyenleteket:
SCu=maCu=mv22xCu,M=mgd-SCuR=mgd-mv22xCuR=ΘCuβCu==kCumR2aCuR=kCumR2v22xCuR,
amiből
d=(1+kCu)v22gxCuR.
A kétféleképpen kifejezett d távolság összevetéséből a rézcső útja a vízszintes felületen:
xCu=2(1+kCu)3xAl=2,46m.

 
Megjegyzések. 1. Vegyük észre, hogy ahányszor magasabbról indítottuk a rézcsövet, annyiszor messzebb áll meg a vízszintes felületen. Ezt úgy is interpretálhatjuk, hogy a teljes mechanikai energia a kezdeti magassággal arányos, és a mechanikai energia ,,hővé alakulása'' (disszipációja) pedig a vízszintes szakaszon megtett úttal arányos. Azonban ez az energiadisszipáció nem írható fel a súrlódási erő és a megtett út szorzataként, hiszen ha így írnánk fel, akkor mindkét testre ugyanakkora súrlódási erőt kapnánk, ami nyilvánvalóan hamis következtetés lenne. Az energia nem a szokásos csúszási súrlódás formájában disszipálódik (gyakorlatilag tiszta gördülés történik, lényegében tapadó súrlódás lép fel), hanem a testek alatti felület nem tökéletesen rugalmas benyomódása okozza a mechanikai energiaveszteséget. Feltehetjük, hogy mindkét test esetén ugyanolyan széles és ugyanolyan mély a benyomódás, ezért tapasztalhatjuk azt, hogy a disszipáció a nyom hosszával arányos.
2. Érdemes észrevennünk azt is, hogy a felületre merőleges nyomóerő forgatónyomatéka lassítja a testek forgását, míg a súrlódási erő gyorsítja a forgást. A súrlódási erő kicsi, de az erőkarja (R) nagy (a benyomódás mértéke elhanyagolható a sugárhoz képest), míg a nyomóerő jelentős, de az erőkarja (d) kicsi. Az alumíniumhenger esetén a súrlódási erő a nyomóerőnek (mg-nek) hozzávetőlegesen 1/40 része, a rézcsőnél mindössze 1/50 része. A d távolság a sugárnak nagyjából 3/80 része, tehát a nyomóerő forgatónyomatéka az alumíniumhenger esetén másfélszer akkora, mint a súrlódási erő nyomatéka (a rézcsőnél ez az arány másfélnél valamivel nagyobb). Ez azt mutatja, hogy a kétféle nyomaték összemérhető.
3. A számításokban a képletek leegyszerűsítése érdekében a gyorsulások és a szöggyorsulások abszolút értékével számoltunk, miközben természetesen nyilvánvaló, hogy a vízszintes felületen a testek gyorsulása is, szöggyorsulása is negatív.
4. Az eredményhirdetésen az első feladat megoldásának ismertetése után a hallgatóság egy valódi kísérletről készült videófelvételen láthatta, hogy egy tömör alumíniumhenger és egy ugyanolyan tömegű, illetve ugyanolyan külső méretű rézcső a példa megoldásának megfelelően nem egyforma úton lassul le vízszintes felületen, ha azonos kezdősebességgel, tisztán gördülve, egyszerre indítjuk őket. A puha felületet egy asztallapra leterített abrosz szolgáltatta, az azonos sebességű, egyidejű indítás egy hosszú vonalzóval történt.