Feladat: 4496. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Czipó Bence ,  Gnädig Péter ,  Sztilkovics Milán 
Füzet: 2013/május, 302 - 305. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Impulzusmegmaradás törvénye, Egyéb síkmozgás
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2012/december: 4496. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
Megoldás. Jelöljük a kis test sebességét a kiskocsira csúszáskor v-vel, a kocsi legnagyobb sebességét pedig V-vel (1. ábra)! A súrlódásmentes mozgás miatt érvényes a mechanikai energiamegmaradás törvénye:
mgh=12mv2,ahonnanv=2gh.
 

 
1. ábra
 

a) A kis test a hengerpaláston csúszva akkor érhet el az A pontig, ha a rá ható K kényszererő a mozgása során mindvégig a felülethez szorítja, tehát sehol nem válik negatívvá. Ennek a feltételnek a legfelső pontban is teljesülnie kell (belátható, hogy akkor a mozgás korábbi szakaszán is teljesül). Írjuk fel a Newton-egyenletet a kocsihoz rögzített koordináta-rendszerben akkor, amikor a kis test már majdnem az A ponthoz érkezik.
 
Megjegyzés. A kiskocsi ebben a pillanatban már nem gyorsul, hiszen a kényszererőnek nincs vízszintes komponense, emiatt a kocsi vonatkoztatási rendszere inerciarendszer, a Newton-egyenlet tehát eredeti formájában alkalmazható. Ha a kis test mozgását már korábban is a kiskocsi koordináta-rendszeréből akarnánk leírni, ezt csak ún. tehetetlenségi erők felhasználásával tehetnénk meg.

 



 

2. ábra
 
Ha a kis testnek a kocsihoz viszonyított (relatív) sebességét vrel-lel jelöljük, a mozgásegyenlet (2. ábra):
mg+K=mvrel2R,azazK=m(vrel2R-g)0.
Tudjuk még, hogy a kis test az A pontban éppen megáll a talajhoz képest, emiatt a relatív sebesség éppen a kiskocsi sebességével egyezik meg: vrel=V. A kényszererőre vonatkozó feltétel szerint
VgR.

Mivel a szabadon eső kis test 2R magasságból t=4R/g idő alatt ér le a kocsira, s ezalatt a kocsi Vt=L/2 utat tesz meg, a kocsi hosszára az
L=2Vt2gR4Rg=4R=2,4m  
feltételt kapjuk.
b) A kocsi M tömegére és az indítás h magasságára a lendületmegmaradás és az energiamegmaradás törvényéből kaphatunk megszorításokat. Mivel a kiskocsiból és a már rajta levő kis testből álló rendszerre nem hat vízszintes irányú külső erő, a lendület vízszintes komponense állandó marad:
mv=MV,vagyisv=MmV.
Másrészt a mechanikai energia megmaradási törvényét is alkalmazhatjuk a kis testnek a kocsira érkezése és az A pontba jutása között:
12mv2=12MV2+mg2R,
ahonnan a lendületmegmaradásból kapott összefüggést felhasználva
12m(MmV)2=12MV2+mg2R,
vagyis
(Mm)2-(Mm)-4gRV2=0.
Ez egy másodfokú egyenlet a tömegarányra, melynek konstans tagja a kényszererőre vonatkozó feltétel miatt a
0<4gRV24
határok közé esik. Innen
1<Mm1+172=2,56,
vagyis a kiskocsi tömege
m=2kg<M2,56m=5,12kg.  

c) A lejtő magassága
h=v22g=V22g(Mm)2.
Határesetben, amikor a kényszererő az A pontban nullára csökken,
V2=gRésMm=1+1722,56,
tehát
h=(1+172)2R22,0m.  
Általános esetben (amikor a kényszererő az A pont közelében még határozottan pozitív) a h>2m feltételnek kell teljesülnie.
 
Megjegyzések. 1. A kiskocsi tömegére adódó alsó és felső korlát szemléletes jelentése a következő: Ha a kocsi tömege nagyon nagy lenne, akkor a kis test (mint egy merev falról) ,,visszapattanna'' róla, nem csökkenhetne nullára a sebessége. A másik véglet: ha a kocsi tömege kisebb lenne, mint a lecsúszó testé, akkor a kiskocsi nem tudná lefékezni a kis testet, hanem a ,,puha ütközés'' után mindketten jobbra mozognának.
2. Sok versenyző úgy gondolta, hogy ha a kis test sebessége az A pontban nullára csökken, akkor ugyanitt a K kényszererőnek is nullához kell tartania. Ez azonban nem igaz: a kényszererő csak a hengerpalástot elhagyva válik K'=0 értékűvé (lásd a 2. ábrát), közvetlenül előtte véges nagyságú, elvben akármilyen nagy lehet. Newton mozgástörvényei csak a sebesség ugrásszerű változását tiltják, hiszen ekkor a gyorsulás és vele együtt a testre ható erő ,,végtelen nagy'' lenne; a gyorsulás (és vele az erőhatás) hirtelen megváltozását semmi nem korlátozza. Dávid és Góliát harcában pl. a parittyában levő kőre ható kényszererő a gyors forgatás során nagyon nagy, majd a parittya elengedése után hirtelen (elvben tetszőlegesen rövid idő alatt) nullára csökkenhet.