A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Jelöljük a kis test sebességét a kiskocsira csúszáskor -vel, a kocsi legnagyobb sebességét pedig -vel (1. ábra)! A súrlódásmentes mozgás miatt érvényes a mechanikai energiamegmaradás törvénye: 1. ábra A kis test a hengerpaláston csúszva akkor érhet el az pontig, ha a rá ható kényszererő a mozgása során mindvégig a felülethez szorítja, tehát sehol nem válik negatívvá. Ennek a feltételnek a legfelső pontban is teljesülnie kell (belátható, hogy akkor a mozgás korábbi szakaszán is teljesül). Írjuk fel a Newton-egyenletet a kocsihoz rögzített koordináta-rendszerben akkor, amikor a kis test már majdnem az ponthoz érkezik.
Megjegyzés. A kiskocsi ebben a pillanatban már nem gyorsul, hiszen a kényszererőnek nincs vízszintes komponense, emiatt a kocsi vonatkoztatási rendszere inerciarendszer, a Newton-egyenlet tehát eredeti formájában alkalmazható. Ha a kis test mozgását már korábban is a kiskocsi koordináta-rendszeréből akarnánk leírni, ezt csak ún. tehetetlenségi erők felhasználásával tehetnénk meg.
2. ábra Ha a kis testnek a kocsihoz viszonyított (relatív) sebességét -lel jelöljük, a mozgásegyenlet (2. ábra): | | Tudjuk még, hogy a kis test az pontban éppen megáll a talajhoz képest, emiatt a relatív sebesség éppen a kiskocsi sebességével egyezik meg: . A kényszererőre vonatkozó feltétel szerint Mivel a szabadon eső kis test magasságból idő alatt ér le a kocsira, s ezalatt a kocsi utat tesz meg, a kocsi hosszára az feltételt kapjuk. A kocsi tömegére és az indítás magasságára a lendületmegmaradás és az energiamegmaradás törvényéből kaphatunk megszorításokat. Mivel a kiskocsiból és a már rajta levő kis testből álló rendszerre nem hat vízszintes irányú külső erő, a lendület vízszintes komponense állandó marad: Másrészt a mechanikai energia megmaradási törvényét is alkalmazhatjuk a kis testnek a kocsira érkezése és az pontba jutása között: ahonnan a lendületmegmaradásból kapott összefüggést felhasználva vagyis Ez egy másodfokú egyenlet a tömegarányra, melynek konstans tagja a kényszererőre vonatkozó feltétel miatt a határok közé esik. Innen vagyis a kiskocsi tömege A lejtő magassága Határesetben, amikor a kényszererő az pontban nullára csökken, tehát Általános esetben (amikor a kényszererő az pont közelében még határozottan pozitív) a m feltételnek kell teljesülnie.
Megjegyzések. 1. A kiskocsi tömegére adódó alsó és felső korlát szemléletes jelentése a következő: Ha a kocsi tömege nagyon nagy lenne, akkor a kis test (mint egy merev falról) ,,visszapattanna'' róla, nem csökkenhetne nullára a sebessége. A másik véglet: ha a kocsi tömege kisebb lenne, mint a lecsúszó testé, akkor a kiskocsi nem tudná lefékezni a kis testet, hanem a ,,puha ütközés'' után mindketten jobbra mozognának. 2. Sok versenyző úgy gondolta, hogy ha a kis test sebessége az pontban nullára csökken, akkor ugyanitt a kényszererőnek is nullához kell tartania. Ez azonban nem igaz: a kényszererő csak a hengerpalástot elhagyva válik értékűvé (lásd a 2. ábrát), közvetlenül előtte véges nagyságú, elvben akármilyen nagy lehet. Newton mozgástörvényei csak a sebesség ugrásszerű változását tiltják, hiszen ekkor a gyorsulás és vele együtt a testre ható erő ,,végtelen nagy'' lenne; a gyorsulás (és vele az erőhatás) hirtelen megváltozását semmi nem korlátozza. Dávid és Góliát harcában pl. a parittyában levő kőre ható kényszererő a gyors forgatás során nagyon nagy, majd a parittya elengedése után hirtelen (elvben tetszőlegesen rövid idő alatt) nullára csökkenhet. |
|