Feladat: 4507. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Antalicz Balázs ,  Balogh Menyhért ,  Csáky Pál ,  Kovács Áron ,  Novák László ,  Olexo Tünde ,  Sal Kristóf ,  Sárvári Péter ,  Szabó Attila ,  Ürge László 
Füzet: 2013/április, 242 - 245. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Tökéletesen rugalmas ütközések
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2013/január: 4507. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. megoldás. Jelöljük a M tömegű golyó n-edik ütközés utáni sebességét Vn-nel, a m tömegű golyó sebességét vn-nel, az n-edik ütközés helye és a fal közötti távolságot pedig Ln-nel! (Az első 2 ütközés hely- és sebességadatait az ábra mutatja.

 
 

A két golyó ütközéseire nyilván érvényes a lendület és a mechanikai energia megmaradásának törvénye. Írjuk fel ezeket a megmaradási törvényeket az (n+1)-edik ütközésre:
12M(Vn2-Vn+12)=12m(vn+12-vn2),(1)

M(Vn-Vn+1)=m(vn+1+vn).(2)

A fenti két egyenletet egymással elosztva kapjuk:
Vn+Vn+1=vn+1-vn,
vagyis
Vn+vn=vn+1-Vn+1.(3)

Az ábrán szereplő két ütközés között a M tömegű test V1 sebességgel L1-L2 utat, a m tömegű test pedig v1 sebességgel L1+L2 utat tesz meg ugyanannyi idő alatt:
L1-L2V1=L1+L2v1,
innen következik, hogy
L2=L1v1-V1v1+V1.
Hasonló módon számítható az (n-1)-edik és az n-edik ütközés között eltelt idő:
Ln-1-LnVn-1=Ln-1+Lnvn-1,
ahonnan
Ln=Ln-1vn-1-Vn-1vn-1+Vn-1.(4)
A (3) összefüggés szerint (4) nevezőjében vn-1+Vn-1 helyébe vn-Vn írható, vagyis fennáll:
Ln(vn-Vn)=Ln-1(vn-1-Vn-1).(5)

Találtunk tehát egy olyan mennyiséget, az Lk(vk-Vk) kifejezést, amely minden k-ra ugyanakkora, így a legelső és a falhoz legközelebb történő N-edik ütközésre is megegyezik:
LN=L1v1-V1vN-VN.(6)

Az első ütközés helye a faltól L1=L távolságra történik, továbbá a (3) egyenlet alapján v1-V1=v0+V0=V0 (hiszen kezdetben a m tömegű golyó nyugalomban volt, azaz v0=0). Ezek szerint
LN=LV0vN-VN.(7)
Tegyük fel, hogy a M tömegű golyó sebessége az N-edik ütközés után éppen nullára csökken, VN=0 lesz. (Ha nem is állna meg teljesen a M tömegű golyó, de a következő ütközés után már ,,visszafele'' haladna, akkor is jó közelítéssel nullának vehető a sebessége, hiszen az Mm feltétel azt jelenti, hogy a nagyobb tömegű golyó csak nagyon kis adagokban veszíti el a sebességét.)
Mivel a nagyobb golyó sebessége nulla, ezért a teljes kezdeti mozgási energiát már átadta a kis golyónak:
12MV02=12mvN2,ahonnanvN=V0Mm.
Visszahelyettesítve (7)-be és VN=0-t is kihasználva végül a keresett távolságra az
Lmin=LmM
eredményt kapjuk.
 
 
II. megoldás. Az I. megoldás jelöléseit követjük. Az energia- és a lendületmegmaradás törvényéből következik, hogy a m tömegű golyó az első ütközés után
v1=2V01+mM2V0
sebességgel kezd mozogni, tehát a mozgási energiája
E1=12mv122mV02.

Ezek után úgy is felfoghatjuk az eseményeket, mintha a nagy golyó egy kis (kezdetben AL térfogatú) csőben adiabatikusan összenyomna egy olyan gázt, amelynek belső energiája a kis golyó mozgási energiája, azaz kezdetben E1, és szabadsági foka 1 (mivel a ,,gázrészecske'' csak egyetlen dimenzióban, a vízszintes rúd irányába mozdulhat el). A cső A keresztmetszetét önkényesen választhatjuk, nagysága a továbbiak szempontjából lényegtelen.
 
Megjegyzés. Ez a leírás nem teljesen pontos, hiszen a szokásos esettel ellentétben itt most egyetlen részecske alkotja a ,,gázt'', és emiatt a ,,dugattyú'' (vagyis a M tömegű test) nem folyamatosan, hanem lökésszerűen fejt ki erőt a másik testre. Igaz ugyan, hogy ezek az erőlökések csak kezdetben ritkák, a kis test sebességének növekedtével egyre jobban összesűrűsödnek, majdnem folytonossá válnak. Az egyetlen részecske problémát még kikerülhetjük, ha nagyon nagy számú vízszintes rudat képzelünk el, mindegyiken egy-egy m tömegű, kezdetben álló golyó, s ezeknek ütközik egyetlen, nagy tömegű ,,dugattyú''. Ez a kép már jobban emlékeztet a kinetikus gázelmélet leírásmódjára, de a dugattyú kezdetben lökésszerű erőkifejtését nem oldja meg.
A leírtak miatt a ,,gázmodell'' alapján számított eredményt nem fogjuk számszerűen pontosnak tekinteni, inkább csak nagyságrendi becslésként értelmezhetjük.

 

Adiabatikus állapotváltozás esetén
 
p1V1κ=p2V2κ,(8)

 
ahol κ=(f+2)/f, jelen esetben f=1 miatt κ=3. A gáz belső energiája
 
=f2NkT=12pV,

 
vagyis a kezdeti és a (legjobban összenyomott) végállapotra felírva:
 
E1E2=p1V1p2V2.

 
Ez az arány (8) felhasználásával így is írható:
 
E1E2=V11-κV21-κ=V22V12=(L2L1)2.

 
A kezdeti állapotban L1=L és E1=2mV02, a végállapotban pedig L2=Lmin a keresett megközelítési távolság. Tudjuk még, hogy a 2-es állapotban a ,,gáz'' energiája E2=12MV02, hiszen a ,,dugattyú'' sebessége a falhoz legközelebbi helyzetben pontosan (vagy jó közelítéssel) nulla, így a rendszer teljes mechanikai energiája a ,,gázrészecskére'' jut.
Ezek szerint a keresett távolságra fennáll:
LminL=E1E2=2mV0212MV02=2mM.
Ez az eredmény egy 2-es faktorban tér el az I. megoldás ,,pontos'' végeredményétől, de ez az eltérés ‐ az említett okok miatt ‐ érthető.
 
Megjegyzés. A golyók sebessége helyett bevezethetjük az xi=MVi és yi=mvi új változókat. Ezekkel kifejezve az energiamegmaradás törvénye így írható fel: xi2+yi2=állandó, vagyis az ütközések során az átskálázott sebességkoordináták x-y síkján egy kör mentén mozog a rendszer. Belátható, hogy minden egyes ütközésnél
φ=arctgm/Mm/M
szöggel kell odébblépnünk ezen a körön, összesen tehát (egy negyedkörnyi elfordulás után)
N=π4Mm1
számú ütközés zajlik le, amíg a M tömegű golyó legjobban megközelíti a falat.