Feladat: 4467. fizika feladat Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Gnädig Péter ,  Rosta Evelin ,  Vígh Máté 
Füzet: 2013/április, 233 - 235. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Egyéb változó mozgás, Közegellenállás, Tapadó súrlódás
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2012/október: 4467. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
Megoldás. A lopott kocsi sebessége 30 m/s, a rendőrautó maximális sebessége pedig vmax=45 m/s. Az üldözött személyautó a szóbanforgó 1500 métert 50 s alatt teszi meg. A rendőrautó 10 s múlva indul el, ezért 40 másodperc alatt kell 1500 méternyi utat megtennie.
A rendőrautónak fel kell gyorsulnia a megadott csúcssebességre. Egy m tömegű autót gyorsító erő (a súrlódási erő) legfeljebb F=μmg lehet, ha az ennek megfelelő értéknél nagyobb gázt ad a vezető, akkor az autó kerekei kipörögnek. Ezek szerint a rendőrautó gyorsulása legfeljebb
a=Fm=μg=0,49,81ms2=3,92ms2
lehet. (Lényeges, hogy az autó négykerék-meghajtású; ha nem ilyen lenne, akkor a gyorsulása csak kb. 2 m/s2 lehetne.)
Tételezzük fel, hogy a rendőrautó egyenletesen gyorsulva éri el a csúcssebességét, majd a továbbiakban egyenletesen, állandó sebességgel halad. A felgyorsuláshoz
t1=vmaxa=45m/s3,92m/s211,5s  
időre van szüksége, és ezalatt
s1=a2t12=3,92211,52m260m
utat tesz meg.
A maradék t2=40-11,5=28,5 másodperc alatt a 45 m/s sebességgel haladó rendőrautó
s2=vmaxt21280m  
utat tesz meg.
Mivel s1+s2=1540 m több, mint a város távolsága, a rendőrautó utoléri a lopott gépkocsit.
 
Megjegyzés. A fenti megoldás a légellenállást nem veszi figyelembe, pedig az növekvő sebességeknél egyre nagyobb szerepet kap. A megoldás során feltételeztük, hogy a rendőrautó motorjának még a csúcssebességet majdnem elérő sebességeknél is van akkora ,,tartalék'' teljesítménye, hogy a μg gyorsítást létrehozhassa, majd a 45 m/s-os sebesség elérésénél ezt a teljesítményt a vezető valamilyen megfontolásból lecsökkenti. Ez azonban nem életszerű, hiszen a rendőrautóban nincs beépített sebességkorlátozó berendezés, és a vészhelyzetben intézkedő rendőrök a KRESZ által (a ,,közönséges'' járművekre vonatkozó) megengedett sebességet már úgyis jócskán túllépték.
Reálisabb feltételezés, hogy a gépkocsi sebességét nem a vezető döntése, hanem fizikai hatások, nevezetesen a közegellenállás, továbbá a növekvő fordulatszámmal erősen csökkenő motorteljesítmény korlátozza. Ez azonban annyit jelent, hogy a gépkocsi gyorsulása kezdettől fogva nem állandó, hanem a sebesség növekedtével egyre csökken, és v=vmax értéknél nullává válik. Ennek a ‐ változó gyorsulású ‐ mozgásnak részletes elemzése felsőbb matematikai ismereteket igényel, és természetesen nem várható el a középiskolás megoldóktól.
Ha a gépkocsi gyorsulásának csökkenését a sebesség négyzetével arányos közegellenállási erőnek tulajdonítjuk, akkor az
a(v)=μg(1-v2vmax2)
mozgásegyenletet írhatjuk fel. (Az arányossági tényezőket úgy választottuk meg, hogy kis sebességnél az ismert μg, v=vmax-nál pedig nulla legyen a gyorsulás.)
Ezt az egyenletet ‐ ami egy differenciálegyenlet, hiszen a v(t) sebesség és annak változási üteme (differenciálhányadosa) között teremt kapcsolatot ‐ felsőbb matematikai eszközökkel, vagy pl. numerikusan, kicsiny lépések sorozatával lehet megoldani. Az ábrán a számítógéppel kapott megoldást folytonos vonal jelöli, míg az egyenletesen gyorsuló + egyenletes mozgást (ez szerepelt a középiskolás eszközökkel végigszámolható megoldásban) szaggatott vonal ábrázolja.

 
 
A rendőrautó által megtett út a görbe alatti területtel egyenlő. Ez a szaggatott vonalnál ‐ mint láttuk ‐ kicsit nagyobb, mint másfél km, a folytonos vonal esetében pedig kicsit kisebb annál. (Ez pl. a ,,kis téglalapok" leszámlálásával és interpolálással is látható.) Ha tehát a rendőrautó mozgását az itt leírt modell jól írja le, akkor a feltett kérdésre adható válasz: nem fogja utolérni az ellopott gépkocsit a város határa előtt.