Feladat: 4478. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Antalicz Balázs ,  Barta Szilveszter Marcell ,  Bognár Tamás ,  Horicsányi Attila 
Füzet: 2013/március, 180 - 182. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Közegellenállás, Egyenletes mozgás (Egyenes vonalú mozgások)
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2012/november: 4478. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
I. megoldás. A kerékpárra többféle erő is hat, de ezeknek csak a mozgás irányába eső komponensét kell figyelembe vegyük. A nehézségi erőnél ez a komponens ±mgsinα (ahol α a lejtő hajlásszöge, az előjel pedig a haladás irányától függ). A közegellenállási erő a sebesség négyzetével arányosnak vehető, mert a kerékpáros körül (egységnyi hosszúságú úton) megkavart levegő mozgási energiájával arányos.
 
Megjegyzés. A sebesség első hatványával arányos közegellenállási erő csak nagyon kicsi sebességeknél és nagyon kis méretű testeknél lépne fel, de azoknál is csak akkor, ha a mozgó test alakja időben állandó. A kerékpárosra egyik feltétel sem teljesül, tehát a v-vel arányos ,,viszkózus'' fékezőerő feltételezése nem reális.
 

A kerékpáros lába által a pedálokra kifejtett erő forgatónyomatékot eredményez, ami ‐ az áttételeken keresztül ‐ a gumiabroncs által a talajra kifejtett, azt hátrafelé toló erővé számolható át. Ennek az erőnek az ellenereje a talaj által a kerékre kifejtett súrlódási erő.
Jelöljük a felfelé, lefelé és vízszintesen haladó kerékpáros csúcssebességét rendre v1-gyel, v2-vel és v3-mal. A kerékpár mindhárom esetben egyenletesen halad, gyorsulása tehát nulla. A lejtőn felfelé haladó kerékpárosra felírható mozgásegyenlet:
F1-mgsinα-kv12=0,(1)
ahol F1 a kerékpáros lábának ,,erőkifejtésével'' arányos, a kerékpárt menetirányban előrefelé toló súrlódási erő, k pedig a közegellenállási erő képletében szereplő állandók szorzata. Hasonló egyenleteket írhatunk fel a lejtőn lefelé mozgó, illetve a vízszintes úton haladó kerékpárra is:
F2+mgsinα-kv22=0,(2)
F3-kv32=0.(3)

A feladat szövege szerint a kerékpáros mindhárom esetben ugyanakkora ,,erőbedobással'' teker. Értelmezzük ezt az állítást úgy, hogy a kerékpáros által kifejtett erő mindhárom esetben ugyanakkora, azaz
F1=F2=F3.(4)
(Nem nyilvánvaló ez az értelmezés, hiszen a sebességváltós kerékpároknál a szükséges ,,pedálerő'' megfelelő áttételekkel jelentősen csökkenthető, vagy akár növelhető is.)
Adjuk össze (1) és (2) egyenletet:
F1+F2-k(v12+v22)=0,
s vessük össze az eredményt (3)-mal és (4)-gyel:
2F3-k(v12+v22)=0,
2kv32=k(v12+v22),
ahonnan
v3=v12+v222=122+3622kmh27kmh.

 
Megjegyzés. Ugyanerre az eredményre jutunk, ha feltételezzük, hogy az eddig felsorolt erőhatásokon kívül még a gördülő ellenállás és a kerékpár csapágyainak és fogaskerekeinek súrlódása is számottevő. Ilyenkor az (1) mozgásegyenlet így módosul:
F-mgsinα-kv12-k*-μmgcosα=0,
és hasonlóan a másik két egyenlet. (k* a csapágysúrlódásra, μ pedig a gördülő ellenállásra jellemző állandó.) A mozgásegyenletekből most
v32=v12+v222+mgkμ(1-cosα)(5)
adódik. Tekintettel arra, hogy a kerékpározásra alkalmas utak meredeksége nem túl nagy (azaz cosα1), továbbá a gördülő ellenállás együtthatója általában igen kicsi, (5) jobb oldalának utolsó tagja elhanyagolható, s ebben a közelítésben az eredmény valóban megegyezik a fentebb számítottal.
 

 
II. megoldás. Ha a feladat (laza megfogalmazású) szövegében szereplő ,,teljes erőbedobás'' kifejezést a kerékpáros maximális teljesítményeként értelmezzük, akkor ‐ az I. megoldás jelöléseit követve ‐ (4) helyett a teljesítmények egyenlőségét írhatjuk fel:
F1v1=F2v2=F3v3.
Innen (1) és (2) felhasználásával
v1mgsinα+kv13=kv23-v2mgsinα,
azaz
mgksinα=v23-v13v1+v2
adódik. Másrészt F1v1=F3v3, valamint (1) és (3) miatt fennáll
v1mgsinα+kv13=kv33,
vagyis
v33=v13+v1mgksinα=v13+v1v23-v13v1+v2=v1v2(v12+v22)v1+v2.
A keresett sebesség tehát
v3=v1v2(v12+v22)v1+v23=1236(122+362)483kmh23,5kmh.

 
Megjegyzések. 1. Figyelemre méltó, hogy a kerékpáros, mint a mozgó rendszer része, csak ún. belső erőt tud kifejteni, ami ‐ a (külső) súrlódási erő nélkül ‐ nem tudná mozgásban tartani a járművet. Ugyanakkor a súrlódási erő nem végez munkát, hiszen a csúszásmentesen gördülő kerék legalsó pontja a talajhoz képest nem mozdul el; a munkavégzés a belső erők támadáspontjánál, a pedáloknál történik.
2. A sík terepen elérhető sebesség nyilván v1 és v2 közötti érték, azok ‐ valamilyen értelemben vett ‐ középértéke kell legyen. Az I. megoldásnak megfelelő értelmezés esetén ez a középérték (Q) a négyzetes közép, míg a II. megoldásban szereplő eredmény G2Q2/A3, ahol A a számtani, G pedig a mértani közepet jelöli.