Feladat: 4436. fizika feladat Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Demeter Dániel ,  Feher Zsombor ,  Papp Roland ,  Vajda Balázs 
Füzet: 2012/szeptember, 373 - 375. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Földrajzzal kapcsolatos feladatok, Coriolis-erő
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2012/április: 4436. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
Megoldás. a) A sétahajó negyedóra alatt
s=vt=18kmh1h4=4,5km  
utat tesz meg. A hosszúsági körök ívei egyenlő hosszúak, így különbség csak a nyugat-keleti és kelet-nyugati ívek hosszában lesz.
Siófok az északi szélesség φ=46,91-án található. Egy délkör hossza közelítőleg 40 000 km; a 4,5 km-es észak-dél irányú elmozdulás tehát
Δφ=4,5400003600,04
változást jelent a szélességi koordinátában (1. ábra).

1. ábra


2. ábra

Azonos délkörök közötti, de különböző szélességi köríveken történő elmozdulások hosszának aránya (lásd a 2. ábrát):
12=RcosφRcos(φ+Δφ)=cos46,91cos46,95=1,00075.

Az északabbra eső kelet-nyugat irányú elmozdulás ívének hossza ismert:
2=s=4,5 km, ebből kiszámítható, hogy a délebbre eső ív hossza 1=4503,4 méter lenne. Ha a hajó körbeért volna, éppen ekkora távolságot kellett volna megtennie. Mivel csak 4500 métert tett meg kelet felé, az út végén ε=1-23,4 méternyire került a kiindulási helyétől, nyugatra.
 
Megjegyzés. Az ε távolság összemérhető a sétahajó méreteivel, így a kezdeti és a végső helyzet távolsága csak a hajó valamely kitüntetett, az irányváltoztatás során el nem mozduló pontjára értelmezhető.
 

b) A Földhöz képes mozgó testek súlyának megváltozását az inerciarendszerhez viszonyított a gyorsulás megváltozásával magyarázhatjuk. A Newton-féle mozgásegyenlet szerint:
Fg+K=ma,
ahol Fg a testre ható gravitációs erő, K pedig az alátámasztást biztosító kényszererő (jelen esetben ez a Balaton vizének felhajtóereje).
A test súlya ‐ megállapodás szerint ‐ a kényszererő nagyságával egyenlő:
G=|K|=|Fg-ma|,
ami egy α szélességi körön kelet felé v sebességgel mozgó, m tömegű test estén így számolható (lásd a 3. ábrát):
G=(Fgsinα)2+(Fgcosα-ma)2.


 

3. ábra
 
A test sebessége inerciarendszerben a Föld forgásából adódó Rωcosα kerületi sebesség és v előjeles összege, pályasugara r=Rcosα, gyorsulása tehát
a=(Rωcosα+v)2r.

Az Egyenlítő hossza kb. K=40075 km. Siófok szélességi körének kerülete (ha a Föld alakjának a gömbtől való eltérését nem vesszük figyelembe):
K1=Kcos46,91=27377km,
az ennek megfelelő sugár pedig
r1=K12π=4357,2km.
Az T=24h periódusidővel forgó Föld kerületi sebessége ezen a helyen
V1=K1T=27377km86400s=316,86ms.
A kelet felé haladó hajó sebessége hozzáadódik a Föld felszínének (ugyancsak kelet felé mutató) sebességéhez, nagysága tehát
v1=V1+v=316,86ms+5ms=321,86ms,
a test centripetális gyorsulása pedig
a1=v12r1=0,02377ms2.
Ezeket az értékeket (m=50000kg és α=46,91 adatokat is kihasználva) a súlyt megadó képletbe helyettesítve
G1=489688N
adódik.
Ismételjük meg a számolást a Siófoktól északra, attól 5 km távolságban húzódó szélességi kör mentén nyugat felé mozgó, tehát v=-5ms sebességű hajóra! A szélességi kör kerülete
K2=Kcos46,95=27356km,
a megfelelő sugár
r2=K22π=4353,9km,
a Föld felszínének kerületi sebessége ezen a helyen
V2=K2T=316,62ms,
a hajó sebessége (inerciarendszerben, kelet felé)
v2=316,62ms-5ms=311,62ms,
centripetális gyorsulása tehát
a2=v22r2=0,02230ms2.
A hajó súlya ebben az esetben
G2=489740N.  

Látható, hogy a kelet felé haladó hajó súlya mintegy 52 N-nal kisebb, mint az ugyanekkora sebességgel nyugati irányban mozgó hajóé.

 
Megjegyzések. 1. A megoldásban a gravitációs erőt az Fg=mg képlet alapján, a szokásos g=9,81m/s2 értékkel számoltuk, jóllehet ez a mennyiség már tartalmazza a Föld forgásából adódó kicsiny korrekciót. Eljárásunk mégis helyes, mert a súlykülönbség számításánál a gravitációs erőnek megfelelő legnagyobb tag kiesik, nem lényeges tehát, ha azt kicsit ,,pontatlanul'' számoljuk.
2. A Föld alakja ténylegesen eltér a gömbtől, emiatt a hajó súlya még akkor is különböző lenne két különböző szélességi kör mentén, ha a sétahajó a vízhez képest nem mozogna. Ez a különbség azonban lényegesen kisebb, mint a feladatban számolt (a hajó mozgásából adódó) érték.
3. Eötvös Loránd (1848‐1919) magyarázta meg és mutatta ki kísérletileg is, hogy a Földön kelet felé mozgó testek súlya kisebb, mint a nyugat felé mozgóké. Tiszteletére ezt a jelenséget Eötvös-effektusnak nevezik.