A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. A sétahajó negyedóra alatt utat tesz meg. A hosszúsági körök ívei egyenlő hosszúak, így különbség csak a nyugat-keleti és kelet-nyugati ívek hosszában lesz. Siófok az északi szélesség -án található. Egy délkör hossza közelítőleg 40 000 km; a 4,5 km-es észak-dél irányú elmozdulás tehát változást jelent a szélességi koordinátában (1. ábra).
1. ábra
2. ábra Azonos délkörök közötti, de különböző szélességi köríveken történő elmozdulások hosszának aránya (lásd a 2. ábrát): | |
Az északabbra eső kelet-nyugat irányú elmozdulás ívének hossza ismert: km, ebből kiszámítható, hogy a délebbre eső ív hossza méter lenne. Ha a hajó körbeért volna, éppen ekkora távolságot kellett volna megtennie. Mivel csak 4500 métert tett meg kelet felé, az út végén méternyire került a kiindulási helyétől, nyugatra.
Megjegyzés. Az távolság összemérhető a sétahajó méreteivel, így a kezdeti és a végső helyzet távolsága csak a hajó valamely kitüntetett, az irányváltoztatás során el nem mozduló pontjára értelmezhető. A Földhöz képes mozgó testek súlyának megváltozását az inerciarendszerhez viszonyított gyorsulás megváltozásával magyarázhatjuk. A Newton-féle mozgásegyenlet szerint: ahol a testre ható gravitációs erő, pedig az alátámasztást biztosító kényszererő (jelen esetben ez a Balaton vizének felhajtóereje). A test súlya ‐ megállapodás szerint ‐ a kényszererő nagyságával egyenlő: ami egy szélességi körön kelet felé sebességgel mozgó, tömegű test estén így számolható (lásd a 3. ábrát): | |
3. ábra A test sebessége inerciarendszerben a Föld forgásából adódó kerületi sebesség és előjeles összege, pályasugara , gyorsulása tehát Az Egyenlítő hossza kb. km. Siófok szélességi körének kerülete (ha a Föld alakjának a gömbtől való eltérését nem vesszük figyelembe): az ennek megfelelő sugár pedig Az periódusidővel forgó Föld kerületi sebessége ezen a helyen | | A kelet felé haladó hajó sebessége hozzáadódik a Föld felszínének (ugyancsak kelet felé mutató) sebességéhez, nagysága tehát | | a test centripetális gyorsulása pedig Ezeket az értékeket (kg és adatokat is kihasználva) a súlyt megadó képletbe helyettesítve adódik. Ismételjük meg a számolást a Siófoktól északra, attól 5 km távolságban húzódó szélességi kör mentén nyugat felé mozgó, tehát sebességű hajóra! A szélességi kör kerülete a megfelelő sugár a Föld felszínének kerületi sebessége ezen a helyen a hajó sebessége (inerciarendszerben, kelet felé) | | centripetális gyorsulása tehát A hajó súlya ebben az esetben Látható, hogy a kelet felé haladó hajó súlya mintegy 52 N-nal kisebb, mint az ugyanekkora sebességgel nyugati irányban mozgó hajóé.
Megjegyzések. 1. A megoldásban a gravitációs erőt az képlet alapján, a szokásos értékkel számoltuk, jóllehet ez a mennyiség már tartalmazza a Föld forgásából adódó kicsiny korrekciót. Eljárásunk mégis helyes, mert a súlykülönbség számításánál a gravitációs erőnek megfelelő legnagyobb tag kiesik, nem lényeges tehát, ha azt kicsit ,,pontatlanul'' számoljuk. 2. A Föld alakja ténylegesen eltér a gömbtől, emiatt a hajó súlya még akkor is különböző lenne két különböző szélességi kör mentén, ha a sétahajó a vízhez képest nem mozogna. Ez a különbség azonban lényegesen kisebb, mint a feladatban számolt (a hajó mozgásából adódó) érték. 3. Eötvös Loránd (1848‐1919) magyarázta meg és mutatta ki kísérletileg is, hogy a Földön kelet felé mozgó testek súlya kisebb, mint a nyugat felé mozgóké. Tiszteletére ezt a jelenséget Eötvös-effektusnak nevezik.
|
|