Feladat: 4383. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  (R. Gy.) 
Füzet: 2012/április, 238 - 240. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat, Hullámterjedés 3 dimenzióban, Hangsebesség
Hivatkozás(ok):Feladatok: 2011/november: 4383. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
Megoldás. a) Tegyük fel, hogy a gép vízszintesen és egyenesen repül. Tekintsük a hangrobbanást okozó repülőgép útjának egy rövid, Δs hosszúságú szakaszát. Jelöljük v-vel a gép, c-vel a hang sebességét. Legyen Δt az a rövid időtartam, amely során a hang kibocsátását követjük, vagyis Δt=Δs/v.
Hogyan képzelhető el, hogy ezen Δt idő alatt kibocsátott hang gyakorlatilag egyszerre érkezik el hozzánk? Jelöljük r1-gyel a gép tőlünk vett távolságát a Δs útszakasz elején, r2-vel pedig az útszakasz végén.
A Δs útszakasz elején kibocsátott hang t1=r1/c idő múlva érkezik el hozzánk. Az útszakasz végén kibocsátott hang Δt idő múlva indul el, majd t2=r2/c idő eltelte után érkezik meg. A hangrobbanás létrejöttének feltétele, hogy ez a két hang (s persze a kettő között kibocsátott összes többi hang is) gyakorlatilag egyszerre érkezzék meg, vagyis
Δt+t2=t1
legyen. Az időket a sebességekkel kifejezve:
Δsv+r2c=r1c,
vagyis
Δsv=r1-r2c.(1)

 
 
1. ábra
 

Az 1. ábráról leolvasható, hogy ha Δs elég kicsi r1-hez és r2-höz képest, akkor jó közelítésben írhatjuk:
r1-r2=Δssinα.

Ezt felhasználva az (1) egyenlet alapján a következőt kapjuk:
sinα=cv.

Innen látszik, hogy a hangrobbanás létrejöttének szükséges feltétele
cv1,vagyisvc,
tehát a repülőgép sebessége nem lehet kisebb a hang sebességénél.
 
 
2. ábra
 

Kiegészítés. A P pontból és a hozzá közeli pontokból kiinduló gömbhullámok ,,egymásra torlódva'' olyan hullámfrontot hoznak létre, amely M felé halad, a haladási irányra merőleges (TQMR) hullámfelülettel (2. ábra). Mire a hullámfront az M megfigyelőhöz ér, a repülőgép már az R pontban van. A gép az egész PR úton bocsátott ki hullámokat, vagyis az összetorlódott hullámokból addigra már az egész MR szakasza illeszkedő hullámfelület alakult ki. Ezt segít elképzelni a 3. ábra.
 
 
3. ábra
 

Az ábrán látható körök a repülőgép által kibocsátott gömbhullámokat szemléltetik, ezek burkolója egy kúpfelület, amelynek csúcsa R-ben van, félnyílásszöge pedig α. A hangnál gyorsabban mozgó tárgyakra vonatkozó elmélet kidolgozója Ernst Mach (1838‐1916) osztrák fizikus volt. Tiszteletére ezt a kúpot Mach-kúpnak nevezik. Innen is leolvasható a sinα=c/v összefüggés.
 

b) A hangrobbanás létrejöttéhez nem szükséges, hogy a repülőgép hajtóművei működjenek és hangot adjanak ki. A gép kikapcsolt hajtóművel is tud hangrobbanást kelteni, ahogy egy kilőtt puskalövedék is ,,fütyül'', miközben repül a levegőben. Vagy egy másik példa: egy hajó akkor is kelt vízhullámokat, amikor semmi nem mozog fel-le rajta, csak szépen siklik előre a vízben. Orrhullámnak nevezik, ami a hajó orrától indul el, tathullámnak azt, ami a hajó mögül indul. A hangsebességnél gyorsabban repülő puskagolyóról (lövedékről) készített gyorsfényképen jól látszik, hogy a lövedék elején és a végét követően is indul el egy-egy lökéshullám, a sebességek arányának megfelelő Mach-szögben (lásd a hátsó borítót).
Az űrsikló leszállásakor hasonlóképpen két lökéshullám követi egymást, amelyeket a hirtelen bekövetkező nyomásingadozás vált ki a levegőben. Egyik lökéshullám az űrsikló elejéről indul, a másik az űrsikló vége után alakul ki. Ezért hallhattak a földi megfigyelők az Endeavour űrsikló közeledtekor is gyors egymásutánban két ,,távoli'' hangrobbanást.
 
Kiegészítés. Mivel a leszálló űrsikló nem egyenes pályán halad, elvileg többször is teljesülhet a hangrobbanásnak a feladatban megfogalmazott feltétele. Ilyenkor a földi megfigyelő több hangrobbanást is hallhat egymás után.